Garandeert kapitalisme betere producten ?

Blogger Richard laat tot vervelens toe hetzelfde ballonnetje op. Ik heb het al vaak doorgeprikt, maar dat weerhoudt hem er niet van om het een of 2 weken later met iets gewijzigde voorbeelden opnieuw op te laten.
Het gaat om de stelling dat kapitalisme zorgt voor meer welvaart, omdat fabrikanten in hun strijd om de gunst van de consument steeds moeten innoveren.
Daar valt wel wat op af te dingen. Het principe van kapitalisme is, dat productiemiddelen niet in handen zijn van de overheid of de werknemers, maar van de eigenaren van het bedrijf. En vooral dat de winsten in de zakken van de eigenaren terecht komen. En dat je dingen mag kopen en verkopen tegen elke prijs die je goed acht. En dat alles mag, als het niet verboden is.

De denkfout die Richard maakt, is dat hij negeert dat consumenten ook maar mensen zijn. Survival of the fittest werkt wel in de natuur, waar elk dier dezelfde kansen heeft, maar niet in de mensenwereld waar de een zich moet verdedigen met hoorns terwijl de ander een geweer heeft.
Echt sportief is de mens nooit geweest. Zelfs als zijn leven niet op het spel staat zal hij liegen om een voordeel te behalen.
Dus wie verwacht dat een autofabrikant je het eerlijke verhaal vertelt, komt bedrogen uit.
De documentaire “an unreasonable man” ( met dank aan J. de Kat voor de kijktip ) liet ook zien dat het beslist niet de autofabrikanten waren die veiligheidsopties introduceerden om klanten naar zich toe te trekken. Softwareproducent Microsoft staat ook niet bekend als innovator die klanten met betere producten probeert te verleiden tot een aankoop. Concurrenten kapot maken is goedkoper dan innoveren.
Lobbyen tegen een verbod op slechte producten is goedkoper dan een schonere fabriek bouwen.
Om 1 auto te verkopen, geeft een fabrikant 1.000 euro aan reclame uit.
Dus om de 5 miljoen auto’s die alleen in Nederland rondrijden aan u te verkopen, is 5 miljard euro aan reclame uitgegeven. Denk je eens in wat je kan doen met 5 miljard. Je koopt er de Telegraaf en Wegener voor, en dan heb je nog geld voor een paar radiostations.
Het is dus niet onwaarschijnlijk dat die reclame iets met het hoofd van de gemiddelde consument doet, ook al denkt iedereen dat hij rationeel beslist zonder invloed van buiten.
Of zou je zonder met je ogen te knipperen een auto kopen van een “merk” waar je nog nooit van gehoord hebt ?
Zonder een embleempje op de neus, of letters achterop ?
Een witte, precies dezelfde als de hele straat heeft ?
Waarom niet ?

Laten we voor de grap eens kijken naar 2 auto’s die bedoeld zijn om ongeveer hetzelfde te doen : functionele werkpaarden. Het bouwjaar is ook hetzelfde. Beide komen uit een kapitalistische samenleving, maar een van de twee helt zwaarder over naar socialisme dan de ander.
Wat is het resultaat :

1981MachoBrochurePic
Chrysler produceerde in 1981 bovenstaande auto.

De Portugese fabrikant UMM maakte in dezelfde tijd onderstaande auto :

umm cournil dakar caramulo1

De een rijdt van Parijs naar Dakar en komt heel aan.
De ander is “designed to fail, want je moet een paar jaar later wel een nieuwe kopen.
De een heeft een tijdloos functioneel ontwerp.
De ander is gemaakt om uit de mode te raken, zodat je weer snel een nieuwe koopt.
De een heeft een zuinige 4-cylinder dieselmotor, want olie is duur.

De ander heeft een 3,9l V6 benzinemotor, want benzine is goedkoop.

Waarom heeft die Dodge/Chrysler zo’n enorme neus ? Is zijn motor zo groot ? Nee, de motoren zijn vrijwel even groot. De neus van de UMM is minder groot, omdat de gebruikers niet over een hond of een kind heen willen rijden. De Amerikaanse auto is een meter langer, maar de laadruimte niet. Die oranje kleur was maar 1 jaar verkrijgbaar, daarna was grijs “beter”.

Ander voorbeeld :
De Lada Niva uit het Oostblok. Al 30 jaar niet echt het toonbeeld van innovatie, dus als er iets zou zijn dat het bewijs kon leveren dat auto’s steeds beter worden door de voortdurende concurrentiegedreven innovatie, dan zou het de Lada Niva zijn. In het oostblok bestond immers geen concurrentie.
En inderdaad, geen elektrische raampjes.
Maar hij is wel de goedkoopste. En ( hee, dat is gek ? ) ook de beste.

Als kapitalisme iets garandeert, dan is het vooral verspilling.

junkyard


Posted

in

by

Comments

10 responses to “Garandeert kapitalisme betere producten ?”

  1. Richard Avatar

    Je hebt dat ballonnetje al een paar keer doorgeprikt?

    Ik denk dat je je zelf een beetje overschat, wat je wel hebt gedaan is in geuren en kleuren uiteengezet dat je de meest elementaire principes van de economie niet begrijpt. Dat is in ieder geval zonneklaar!

  2. knutselsmurf Avatar

    Klopt, ik overschat mezelf. Waar ik schreef “ik”, had “iedere weldenkende bezoeker aan zijn blog” moeten staan.
    Of ik gelijk heb, kan iedereen zelf beoordelen.
    Google maar op “logic free zone” kapitalisme, en je vindt die stukjes vanzelf. Allemaal dezelfde strekking.

    Ook in deze reactie gebruik je weer dezelfde strategie. Zonder in te gaan op mijn argumenten probeer je mijn verstandelijke vermogens in twijfel te trekken.
    Natuurlijk win je het daarmee voor je eigen publiek ( je moeder en 3 anderen ).

  3. Grutte Pier Avatar

    Of kijk eens op YouTube

    Topgear: Killing a Toyota. Er zijn 3 delen

    Deel 1
    https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk

    En ja, Richard kan niet argumenteren. Zijn reactie spreekt boekdelen.

  4. Grutte Pier Avatar

    Om je gelijk te bewijzen, dit is de best verkochte auto ter wereld….

    https://www.youtube.com/watch?v=XzjgZpfVcxc

  5. beheerder Avatar
    beheerder

    Natuurlijk denk ik dat ik gelijk heb, anders zou ik het niet opschrijven. Daarnaast ben ik “handig met computers”. Ik help als “knutsel-admin” iedereen die lid is van OBA.
    Niet om de inhoud, maar om de discussie mogelijk te maken.
    Op dit blog heb ik mijn eigen mening en voer ik mijn eigen beleid, dat helemaal niet hoeft te stroken met OBA.

    Ik ben dus niet partijdig of inconsequent, maar ik probeer mijn 2 rollen zo goed mogelijk uit elkaar te houden.

  6. beheerder Avatar
    beheerder

    Chauvinisme is een sentiment waar autofabrikanten handig gebruik van maken. In elk land waar een auto-industrie is, is het nationale product het bestverkochte. Als het land maar groot genoeg is, kan de fabriek blijven bestaan. Gezien de grootte van de VS zou je daar meer dan 10 fabrikanten verwachten, maar het zijn er maar 3. Hoezo concurrentie ?

    Dat achterlijke chauvinisme heeft ook een gevaarlijke kant. Het houdt van oorlog en daar houden die autofabrikanten trouwens ook wel van.

  7. j de kat Avatar
    j de kat

    “In elk land waar een auto-industrie is, is het nationale product het bestverkochte.”

    Dat is niet helemaal waar. DAF heeft dat hier niet voor elkaar gekregen. En in China worden meer Duitse auto’s gemaakt en verkocht dan waar ook ter wereld. En BMW is bezig de vierde autofabriek in de VS te worden, waar het Italiaanse Fiat Chrysler heeft ingepikt.
    Nationalisme en chauvinisme houden in Frankrijk en Engeland de autofabrieken nog overeind, maar niet lang meer. En eigenlijk is de VS al te klein voor General Motors, Ford en Chrysler. Japanse auto’s zijn er al tientallen jaren net zo populair als in Europa. Alleen Ford, de enige echte Amerikaanse international, overleefde de jongste crisis zonder overheidssteun. De kleine auto’s van GM zijn licenties van Toyota. Autofabrieken zijn, net als de chemie- en farmacieconcerns, bezig elkaar op te vreten om te kunnen overleven, in het belang van hun aandeelhouders. En ze maken per slot van rekening een product dat qua energieverbruik de laatste vijftig jaar niet is verbeterd, afgezien van de reclame daarover. Zolang de brandstofprijzen maar enigszins in het modale huishoudbudget passen verplaatst de mens zich bij voorkeur in zijn veilige stalen cocon.

    Na een halfjaar wonen in New York, de grootste autostad van de wereld, noemde de columnist H.J.A. Hofland (Algemeen Handelsblad, NRC) rond 1990 de auto een prothese waarmee de mens zichzelf heeft gedoemd tot invaliditeit en uitsterven.

  8. knutselsmurf Avatar

    De Amerikaanse autofabrikanten hebben het overleefd, zag ik, door de lonen te halveren. Van 28 dollar per uur naar 14 dollar. Dat kun je één keer doen. Daarna heb je geen klanten meer. En Obama heeft in ruil voor overheidssteun afgedwongen dat ze ophielden met het ontwikkelen van zeer dorstige SUV’s. Het is een beetje moeilijk te verkopen dat je in elk olierijk gebied met een paar vliegdekschepen voor de deur moet liggen terwijl in je eigen land de benzine voor de lol met tankwagens tegelijk afgefakkeld wordt.

  9. j de kat Avatar
    j de kat

    Obama’s verzoek heeft weinig effect gehad. Chrysler heeft zijn leningen met rente terugbetaald en is nu onder leiding van Fiat bezig aan een nieuwe zware wagen voor de betere middenklasse.
    Overigens noemde ik Engeland ten onrechte als voorbeeld van autochauvinisme. Sinds 1995 is alle auto-industrie daar buitenlands (vooral Duits) bezit. Zweden is wel een schoolvoorbeeld van chauvinisme met Volvo.

    De gehalveerde lonen in de auto-industrie in de VS worden ook gehanteerd voor de vele nieuwe werkers op de teerolie- en schaliegasvelden. De gemiddelde werknemer heeft in de VS 2 of meer werkgevers. En de vakbeweging sterft er desondanks een stille dood.

  10. knutselsmurf Avatar

    Bij een beursgenoteerde onderneming weet je eigenlijk nooit wie de eigenaren zijn. Het enige dat je zeker weet, is dat je het zelf niet bent. Ik word er vaak moedeloos van als ik uitreken hoeveel kapitaal er tegenover 1 medewerker staat. Dat is vaak meer dan hij in zijn leven verdient, terwijl de beurswaarde in een jaar kan verdubbelen ( of halveren ). Als het verdubbelt, dan krijgt hij niets. Halveert het, dan verliest hij zijn baan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *