Consumenten oplichten met vage milieuclaims.

Misschien is het iemand weleens opgevallen dat het heet is in je auto, als hij de hele middag in de zon heeft staan bakken.
Het is vast ook veel mensen opgevallen dat er al een tijdje een hype is van elektrische auto’s.
En dat de infrastructuur om al die auto’s van lading te voorzien achterblijft.

Het is dan ook allemaal nep. Ja, er bestaan elektrische auto’s en ze doen het, maar ze zijn niet datgene waarvoor ze worden aangeprezen.
Een elektrische auto is een product waarmee een fabrikant geld verdient. Dat is waar het om gaat, niet meer en niet minder.
De wereld draait niet om het milieu.
Het milieu is een verkoopargument.

Er is wel degelijk een probleem, maar dat kun je zelf oplossen door de fiets te pakken, in plaats van de auto. Er is geen reden waarom de gemiddelde mens elke dag een afstand zou moeten afleggen die groter is dan een fiets aan kan. Ja, het werk komt niet naar je toe, maar wie heeft al die uitgestrekte bedrijventerreinen eigenlijk bedacht ?
Dat een elektrische auto wat voor probleem dan ook zou helpen oplossen, is eenvoudig te weerleggen.
Ten eerste, omdat elektrische auto’s nieuwe problemen introduceren.
Zo zijn er niet genoeg grondstoffen voor al die batterijen, zoals er ook niet genoeg olie is voor al die benzine.
Ten tweede, omdat het hele wagenpark er ruim 100 kilo per voertuig zwaarder door wordt. Al dat asfalt zakt nu al zo snel in de grond, dat wordt nog erger.
Ten derde, omdat die batterijen opgeladen zullen moeten worden. Geen enkele denker heeft daar ooit een oplossing voor bedacht, eenvoudigweg omdat niemand serieus rekening houdt met een groot marktaandeel van elektrische auto’s. Ze blinken vooral uit in een klein aantal toepassingen. Taxivervoer in drukke steden. Racen. Maar niet om Jan Modaal naar zijn werk te brengen, daar zijn ze niet geschikt voor.

Wat ik nog niet bedacht had, is of de energiebesparing die geclaimd wordt, eigenlijk wel een valide argument zou zijn om de aanschaf van een elektrische auto te rechtvaardigen. Zou dezelfde energiebesparing met dezelfde kosten niet op een andere manier verkregen kunnen zijn ?
In dat geval zou de aanschaf van de elektrische auto op verkeerde gronden zijn gebeurd.
Laten we in gedachten het geld eens op een andere manier uitgeven.

824x463_DessusdynamoIn elke auto zit een dynamo en een accu. Want een auto vreet elektriciteit, en je kan nu eenmaal niet met een verlengsnoer rondrijden. Stroom voor de verlichting, de radio, de ruitenwissers, de motorkoeling, de brandstofpomp, de boordcomputer, de airco etc….
De automotor verbruikt door die dynamo zo’n 10% extra brandstof.
Wat als je nu eens de dynamo er uit sloopt, en zonnecellen op het dak van je auto plakt ? Dat kan met elke auto, en daarvan hebben we er in Nederland 5 miljoen.
Cigs_EmpaStel, de gemiddelde auto heeft 2 vierkante meter beplakbaar oppervlak. Dat is samen 10 miljoen vierkante meter oppervlakte. Die leveren in de volle zon 150 watt elektriciteit per vierkante meter.
Dat is 1.500 megaWatt piek. Zoveel als een forse elektriciteitscentrale.

Nu rijden er in Nederland zo’n 30.000 elektrische auto’s rond. Nog geen 1 % van het totaal. Samen goed voor een halve procent besparing op de totale benzinerekening. Net zoveel als waneer je 250.000 van de 5.000.000 auto’s zou beplakken met zonnecellen.
Stel dat dat 1.000 euro per auto zou kosten. ( als de fabriek het al deed, kostte het waarschijnlijk de helft of nog minder ).
Dat zou 250 miljoen euro zijn.
En wat kosten 30.000 elektrische auto’s ?
30.000 x 30.000 = 900 miljoen ( !!! )

Kortom : de kopers van elektrische auto’s worden in de maling genomen. Hun geld wordt gebruikt om een fabriek overeind te houden, meer niet.
En mensen die niet eens een auto hebben betalen er net zo hard aan mee.


Posted

in

by

Tags:

Comments

19 responses to “Consumenten oplichten met vage milieuclaims.”

  1. rikus Avatar

    ga eens uitrekenen wat je aan milieu belastingen afdraagt per jaar
    Je schrikt je dood

  2. knutselsmurf Avatar

    Ik leef nog. Volgens mij bestaat er geen “milieubelasting”, of je moet bedoelen dat je het milieu belast met je stinkende brommer ?
    Ik betaal wel een reinigingsheffing, voor de vuilnis en het riool. Er moet iemand de troep opruimen en hij doet het niet gratis.

  3. beheerder Avatar
    beheerder

    Nog even nagezocht of mijn aannames wel kloppen :
    “Voor iedere 100 watt die een auto verbruikt, stijgt het brandstofverbruik met ca. 0,15 liter per 100 km.” ( de dynamo van een modale auto is 750 W ), dus die 10% is nog voorzichtig. De zonnecel van het plaatje is de nieuwste generatie buigzame zonnecellen met een rendement van 18,5 %
    Geheel op zonne-energie rijdende auto’s halen bij wedstrijden in Australië snelheden van 160 km/u. Er zit een flink gat tussen de grens van het menselijk kunnen en de praktische toepassing, maar mijn rekensommetjes tonen aan dat we de ambitie van een natte dweil hebben, als het over milieu gaat.

  4. beheerder Avatar
    beheerder

    Over ambitie gesproken :
    Als ik zo’n groen krulsnoer zie hangen bij een laadpaal, moet ik bijna lachen.
    Iemand wil dat je gelooft dat dat niet anders kan.
    Dat het anno 2014 niet mogelijk is een machine te maken die even snel 50 tot 100 batterijen onder een auto vandaan haalt en vervangt door volle.
    Die machine zou weten op welke posities die batterijen onder jouw model geplaatst zijn, omdat niet elke auto hetzelfde is.
    Alsof een straaljager 14 uur op de grond moet staan voordat ze er nieuwe munitie in geladen hebben.
    Onwil en financiële belangen zijn de reden dat het er niet is. Dat krulsnoer symboliseert het.

  5. j de kat Avatar
    j de kat

    Hoe weet de gebruiker van een elektrische auto dat de stroom uit de laadpaal milieuvriendelijk is geproduceerd? Misschien doordat dat krulsnoer groen is?

    De grootste aanjager van de elektrische auto – Tesla – is ook de man die het eerste particuliere ruimtevaartbedrijf op poten zet en voor beide activiteiten overheidssteun opstrijkt: Elon Musk, co-initiator en grootaandeelhouder van Paypal. Paypal is geslaagd doordat het zijn klanten niet naar een creditcardnummer vraagt en geen kosten berekent voor betalingen in vreemde valuta. Is dus een doorn in het achterwerk van de gevestigde bankiers die hun huiswerk tegenwoordig laten doen door hun internettende klanten, en dat ook nog in rekening brengen bij die klanten.

    Musk opereert in feite net als een hedgefund: hij gebruikt de achterkant van de waan van de dag om rijk te worden. Maar misschien is hij nog niet zo kwaadaardig als General Motors, dat in de jaren dertig in de VS alle forensen-spoorlijnen opkocht en afbrak om de auto onmisbaar te maken voor het woon-werkverkeer. En dat vorige maand met krokidillentranen erkende dat het al tien jaar wist dat er ondeugdelijke contactsloten in miljoenen auto’s werden ingebouwd, die voor ongelukken met minstens 300 doden hebben gezorgd. Ralph Naders campagne Unsafe at any Speed uit de jaren zestig heeft duidelijk niet geholpen.

    Overigens kan de gemiddelde automobilist van nu al echt energie besparen door de airco niet te gebruiken: kost 9 procent minder brandstof per kilometer. Waarom worden er in landen met gematigd klimaat überhaupt auto’s met airco toegestaan?

  6. beheerder Avatar
    beheerder

    Omdat de autoindustrie een dikke vinger in het achterwerk van de meeste politici heeft. Er is een goede reden om sommige mensen geen hand te geven.

  7. Rob Avatar

    Mijn fiets met dynamo, maar zonder accu, rijdt prima.

    Mijn carport staat altijd leeg en ongebruikt, maar daar ben ik dan weer wel een uitzondering mee.

    Vriendelijke groet,

  8. Johan Avatar
    Johan

    Het enige voordeel van de elektrische auto is dus dat die geen directe vervuiling uitstoot. Indirect natuurlijk wel, want die accu’s begeven het ook een keer.

  9. knutselsmurf Avatar

    Het probleem met mensen is, dat het milieu op televisie op plaats nr-1 van belangrijke zaken staat, terwijl het achter een gordijntje zakt naar de 356-e plaats. En daarom bestaan er elektrische auto’s.
    Een elektrische auto is in de eerste plaats gewoon een auto.
    Als de overheid gedrag wil beïnvloeden, gaan ze mensen belasten voor het gebruik van de snelweg. ( de kilometerheffing ).
    Als je kijkt wat de grootste schadepost voor het milieu oplevert, dan is het Miep met haar Suzuki Alto die te lui is om haar kont op een fietszadel te hijsen. 80% Van de schadelijke uitstoot vindt plaats in de eerste 5 minuten.
    En daarom zijn die elektrische auto’s uitgevonden. Daarmee kan de welgestelde Miep weer op televisie.
    Maar waag het niet om alle toegangswegen naar de stad te voorzien van tolpoortjes, want dan pakt Miep je achter de gordijntjes.

  10. j de kat Avatar
    j de kat

    De kilometerheffing is een slecht voorbeeld. Dat idee lag sinds het kabinet Den Uyl in een la van het ministerie van verkeer en waterstaat. Elke nieuwe minister, bij voorkeur vrouwelijk, werd door de ambtenarentop getest door dit vliegertje op te laten in de tweede kamer. De ambtenaren wisten uiteraard dat het daar iedere keer weer zou worden afgeschoten en dat de nieuwe minister dus eigenlijk geen benul had van haar portefeuille.

  11. knutselsmurf Avatar

    Kilometerheffing begint met het uitgeven van een heleboel geld, dat eerst moet worden terugverdiend.
    Die kosten moeten worden opgebracht door mensen voor wie er geen alternatief bestaat voor die snelweg.
    Ik denk zelf dat je beter via de media en het onderwijs kan proberen gedrag positief te beïnvloeden, dan via de belastingdienst.
    Die belastingdienst is al veel te groot.
    Maar je zou niet moeten toestaan dat er sprookjes verspreid worden over het milieu.
    Als mensen in de gaten krijgen dat ze heel bewust hun afval scheiden en de gemeente flikkert vervolgens alles bij elkaar in de oven, dan moet je niet gek opkijken als ze niet meer meedoen.
    En ze wantrouwen terecht de informatie die ze ( niet ) krijgen.

  12. blewbird Avatar
    blewbird

    Elektrische auto’s zijn een product van de atoomlobby. Auto’s kunnen kleiner en lichter, zodat een kleinere motor kan worden gebruikt. Auto’s hoeven ook niet sneller te kunnen dan 120. Zonnecellen op autodaken vind ik een prima idee. Uiteindelijk moeten we leren om zonder particulier (auto-)vervoer te kunnen.

  13. knutselsmurf Avatar

    Je ziet dat sinds de 70-er jaren de auto’s steeds zwaarder zijn geworden, vooral toen consumenten zich bewust werden van hun vrijwel ontbrekende overlevingskansen bij een botsing. Sindsdien is er een wapenwedloop naar steeds zwaardere auto’s ontstaan.
    Maar meer gewicht betekent trager optrekken en dus moest het motorvermogen omhoog. Die trend lijkt te gaan breken, fabrikanten zien in dat je beter botsingen kan voorkomen en dat hun klanten ook gevoelig zijn voor het brandstofverbruik. De motoren zijn veel beter geworden, maar daar komt een eind aan.

    Een kleinere auto lijkt wel zuiniger, maar het verbruik van zo’n kleintje valt in de praktijk nogal tegen. Hoogte, breedte en CW waarde tellen dan. En de rolweerstand van de banden. Die rolweerstand is afhankelijk van het gewicht, maar ook van de stoerheidsfactor van de banden. Hoeveel inwendige wrijving de motor en de aandrijflijn hebben is ook belangrijk. Maar het allerbelangrijkst is hoe snel je rijdt en optrekt. Ik verwacht veel van het uitschakelen van de menselijke bestuurder, zoals ik eerder schreef.

    Dat idee van die zonnecellen was om de energiebespaar-mythe van de elektrische auto door te prikken.

  14. Ximaar Avatar

    Zelf heb ik nooit een auto gehad en rij ik per jaar hooguit 50km in zo’n blikken doosje mee. Het meeste fiets ik. Voor verder wordt het een paar keer per jaar de trein en voor te dichtbij (denk aan winkels) loop ik. De laatste keer dat ik in een vliegtuig zat was nog in het vorige millennium. Naast een betere conditie en een beter humeur bespaart het erg veel geld.

    Hier in Alkmaar hebben mensen een elektrische auto omdat ze dan gratis mogen parkeren. Als ik een gewone auto had, dan zou ik zo’n snoer kopen (met een weerstandje) en hem in zo’n paal stoppen om gratis op een dure parkeerplek te kunnen staan. 😉

    Het is ook vooral de zakelijke markt die die accuverplaatsers aanschaft. Zonnecellen op het dak en op de motorkap zou zeker een verbetering zijn. Zelf ben ik vooral voor meer mensen in zo’n ding. Die eenzitters vreten ruimte op de weg en in de wijken. Vaak kunnen die de parkeerdruk niet meer aan. Idd het 2de autootje die hele tijden ongebruikt voor het huis staat en maar weinig kilometers maakt.

  15. beheerder Avatar
    beheerder

    Je bent een uitzondering.
    Ik heb ooit eens een schets gemaakt van hoe toekomstig OV er uit zou kunnen zien, en mijn conclusie was dat de trein daarin geen rol meer zou spelen :
    http://www.kblog.nl/2013/09/we-kunnen-zonder-de-trein/
    Ik heb ook eens een stukje geschreven over Car2Go in Amsterdam. Een groot succes, erg populair, maar zeker niet ideaal.

    Dat gratis parkeren van elektrische auto’s heeft niets met de realiteit te maken. Het is de manier waarop de overheid probeert je gedrag te beïnvloeden. Ik ben daar op tegen, al was het alleen maar omdat de overheid voornamelijk bestaat uit beroepsleugenaars en mongolen met een drang om anderen hun wil op te leggen.

  16. j de kat Avatar
    j de kat

    De auto zonder menselijke bestuurder is een illusie, hebben verkeersdeskundologen geoordeeld. De auto kan, zelfs met een googlebril, geen onverwachte gebeurtenissen behappen, zoals een kind dat van de stoep af rent of een fietser die zonder richting aan te geven linksaf slaat. Voor stadsverkeer ten enemale ingeschikt, en op de buitenweg kun je beter de bus nemen. In Nederland is het risico dat die in een ravijn stort te verwaarlozen.

  17. Ximaar Avatar

    De trein gebruik ik omdat ie er is. Bij slecht weer boven de 20km en bij mooi weer boven de 100km. Ik heb een voordeelurenkaart waar ik verlies op lijdt vanwege te weinig gebruik. Voordeel is dat ie automatisch oplaadt. De trein is tegenwoordig vooral een rijdende telefooncel. Tegenwoordig zitten er voor mensen in die Facebookvingerend Kandij Verpulveren. Zelf ben ik zonder mobieltje ook daarbinnen een flinke uitzondering. Bij Cornutus schreef ik al dat treinen zeker niet optimaal zijn, tussen die dingen zit zelfs op de drukste trajecten een ruimte van 12 km. Ik vertrouw ook niet hun lage CO2-claims. Die bakken zijn akelig zwaar en de geclaime spooroppervlakte per passagier is behoorlijk hoog.

    Dat e-parkeren in Alkmaar is echt belachelijk. Inmiddels 25 van die openbare plaatsen op een handjevol van die e-auto’s, en daarbij nog de laadplaatsen op grond van bedrijven en privégronden. 80% van die e-plekken is leeg en op de rest staan van die dure zware hybridedingen van Opel en Prius.

  18. knutselsmurf Avatar

    Toen ik op de middelbare school zat, was computerschaak hot en voorspelde iemand dat de computer het nooit zou winnen van de wereldkampioen schaken.
    Inmiddels mogen computers niet meer meedoen, en IBM houdt zich er niet meer mee bezig. De wereldkampioen werd verslagen in 1997 door een voor die tijd snelle kantoormachine.
    In 2010 demonstreerde Google zijn zelfrijdende auto. Hij is doorontwikkeld, en nu, anno 2014, snapt hij dat niet iedereen zich aan de regels houdt. We zijn er bijna. Als ik verantwoordelijk was voor beleid, zou ik aannemen dat hij hier binnen afzienbare tijd rondrijdt, en dat de regels er klaar voor moeten zijn. Politici lopen zonder uitzondering altijd minsens één straat achter de muziek aan. Ze beginnen nu te begrijpen dat er internet is, en verbieden en controleren lijkt ze de beste strategie.

  19. knutselsmurf Avatar

    @Ximaar : zoals ik al schreef, gaat de trein het op termijn volgens mij verliezen van andere vormen van vervoer. De trein heeft 1 sterke troef : een zeer lage rolweerstand. Maar boven de 80 km/u wordt de bijdrage van de luchtweerstand steeds hoger. Sneller rijden kost gewoon meer energie, ook bij een trein. En als je dan door tussenstops en gebrekkige aansluitingen op aanvullend vervoer je tijdwinst verspeelt, ben je een verliezer.
    Een beter alternatief betekent einde trein.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *