Zo kan ik ook een documentaire maken.

Google500KmilesLexusGisteren zag ik op televisie een documentaire over nieuwe vormen van vervoer.
Ik wilde hem zien, want ik zag in de televisiegids een beeld uit een filmpje dat ook in een blog van mijzelf zit.
Het komt uit een promotiefilmpje van Google.

In vergelijking met de documentaire die ongetwijfeld heel wat meer gekost heeft dan mijn blog ( alleen mijn duim en een computer ), vond ik die documentaire niet echt beter. Bijna alle beelden kwamen uit Berkeley.
Berkeley is een universiteitsstadje in de VS. Er waren ook beelden uit San Francisco. Dat ligt ook al niet in Nederland.
Er werden allerlei diensten genoemd die je alleen in bepaalde delen van de VS vindt, zonder Nederlandse of Europese equivalenten te noemen.

De baas van Tesla ( Tesla maakt elektrische sportwagens ) mocht zonder weerwoord reclame maken voor zijn auto’s, waarbij hij intussen alle andere merken afkraakte. Audi was helemaal niks, want die gebruiken nog amberkleurige schermen !
Daar valt best wat op af te dingen. Een auto is wat meer dan een aanraakscherm, en waarom zou een kleurenscherm in een auto beter voldoen dan een monochroom scherm ? Het contrast is veel belangrijker, en er zijn kleurenblinde gebruikers.
En wat betreft het milieu : Audi heeft ooit een revolutionaire auto gemaakt : de volledig aluminium A2 met een heel klein en zuinig dieselmotortje.
Het is een gewone gezinsauto.
Gewicht : minder dan de helft van een Tesla. Brandstofverbruik : 3 liter per 100 km

Een Tesla is bijna 5 meter lang en weegt evenveel als een kleine vrachtauto. Het is best wel een leuk ding om mee rond te scheuren in een mooie omgeving, maar niet veel mensen kunnen hem kopen, dus de impact op het milieu ( geen uitlaat, verder dezelfde nadelen als iedere auto ) is miniem.

Voor wat betreft robotauto’s schetsten de deskundigen helaas een somber beeld. Het is moeilijk voor een robot om te anticiperen zoals mensen dat wel kunnen. Je ziet dat iemand op de stoep loopt en niet naar jou kijkt. Een robot zou dat niet kunnen, die remt pas als er daadwerkelijk een botsing dreigt, en dan zou hij dus te laat zijn. Daar komt volgens de deskundigen bij, dat als het fout gaat, dit onder een vergrootglas komt te liggen. Daarom moet de robot 10 keer zo goed zijn als een mens, niet even goed. En daarom zou het nog tientallen jaren duren.
Ik ben zelf van mening dat, als een 18-jarige puber de weg op mag in een auto van 2.000 kg, een mogelijk onvolmaakte robot dat ook moet kunnen. Het is m.i. voldoende om mensen voor het verschijnsel te waarschuwen.
Je mag ook niet verwachten dat een tram ( 30 ton ) voor je remt. Voetgangers weten dat.


Posted

in

by

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *