Amsterdam heeft het.
Utrecht, Rotterdam en Den Haag niet :
Car2Go.
Een huurauto zonder poespas.
In plaats van naar een balie te gaan en daar een half uur te wachten tot je volgetankte Nissan wordt voorgereden, zoek je op internet waar er een staat, je fietst of loopt er naar toe, opent hem met met een plastic kaartje, en rijdt er mee weg.
Of :
In plaats van dat olie lekkende geval voor je deur dat elk jaar weer voor 500 euro reparaties nodig heeft, ook al had je er het hele jaar nog geen 100 km mee gereden, huur je voor weinig geld een elektrische auto, waarvoor je geen brandstof en geen parkeergeld betaalt.
De buts :
Het is een Smart. Daar passen 2 mensen en een handtas in.
Een Smart rijdt als een hobbelpaard, en als je er mee tegen een boom rijdt, ben je nog niet jarig. Of nooit meer jarig, en er gaat 500 euro van je nalatenschap af.
Je kan eigenlijk Amsterdam niet uit, want de huur kan alleen in Amsterdam beeindigd worden en tanken duurt uren.
Je mag hem overal in Amsterdam laten staan, maar daarna moet je wel op een of andere manier weer bij je fiets komen.
De test :
De eerste poging mislukte.
Ik liep met mijn ogen dicht naar de plek waar ik er vaak een had zien staan, maar er stond niks.
De tweede poging was beter voorbereid.
Er stond er een tegenover de AH, en toen ik daar kwam, stond hij er nog steeds.
Volgende hobbel :
Mijn voeten zijn te groot, of mijn benen te lang of whatever.
In en uitstappen blijkt lastig. De deur is groot zat, maar je voeten blijven in het donker ergens achter haken en je benen komen klem te zitten onder het stuur. Terwijl ik niet eens zo groot ben ( 1,80 schoenmaat 42 )
Ik reed de Smart in volkomen duisternis. Een interieurlampje kon er blijkbaar niet af. Het ging wel aan met een knopje, maar veel licht gaf het niet.
Het is een automaat.
Ik had nog nooit van mijn leven in een automaat gereden. Onderweg wel 20 keer op de vloer getrapt waar geen pedaal zat.
Zo’n automaat rijdt overigens heel makkelijk, zeker in deze elektrische auto.
Ja, hij rijdt echt. Je mist het geluid van de motor heel even, maar hij gaat als je het “gas” intrapt en voor je gevoel is het een vrij vlotte auto.
En toen kwam de ultieme test.
Ik reed niet voor de lol, ik moest naar de bouwmarkt. Het paste allemaal maar net in mijn boodschappenkarretje, en ik vroeg me af of ik misschien niet beter 2 keer had kunnen rijden.
2 pakken piepschuim ( 50 x 100 x 30 cm )
5 plaatjes hardboard 61 x 122 cm
Een schraagje
6 PVC pijpjes 40 mm x 100 cm
2 PVC pijpen 75 mm x 200 cm
1 spuitbus.
Ik heb een filmpje gezien waarin 16 meisjes zich in een Smart propten, maar dat waren geen Amsterdamse meisjes. Daarvan krijg je er echt niet meer dan 2 in een Smart.
Maar een Smart heeft onvermoede kwaliteiten. Hij rijdt ook als de achterklep niet dicht zit. De ruit kan los van de klep open en dicht.
Of het verkeerstechnisch helemaal legaal was, weet ik niet, maar ik ben door behoedzaam optrekken niets verloren.
Nog een but. Ik dacht dat ik overal in Amsterdam-Noord de auto kon inleveren. Ik kwam nog niet in aanmerking voor een bonus bij parkeren bij een oplaadpunt, dus ik dacht de Smart voor mijn eigen deur in te leveren. Dat ging niet door. U bevindt zich niet in het werkgebied.
Waar slaat dat nu weer op ? Ik woon er middenin !
Dan maar even naar zo’n oplaadpunt. Het navigatiesysteem brengt je er naar toe.
Helaas waren op het eerste adres beide laadpalen al bezet. Dat is duidelijk voor verbetering vatbaar.
Op het tweede adres idem. Ik ken dat adres, er hangt altijd een privé-auto aan de paal, in plaats van een deelauto.
Hoogste tijd om daar een eind aan te maken. Ik kan ook niet gratis rijden.
Het navigatiesysteem weet niet wat de voor of achterkant van de auto is. Keer om, sprak het ding beslist. En toen : rechtsaf terwijl ik de bocht al genomen had.
Dan maar naar het plein waar ik hem opgepikt had. Daar is wel geen laadpaal, maar in ieder geval hoefde ik dan niet te voet naar mijn fiets.
Een stem uit de autoluidsprekers bedankte me voor het gebruik.
Jij ook bedankt, en misschien tot ziens.
Ik wil eerst even de rekening zien.
( de kosten vallen tegen, vooral als je bedenkt dat de tarieven na dit ritje nog flink verhoogd zijn )
Leave a Reply