werken en wonen volgens de VVD

Op de radio hoor je een heleboel geleuter, en dat klinkt allemaal aannemelijk, als je het in kleine brokjes verdeeld tussen de muziek en de fileberichten beluistert. Op de website van de NOS kun je de berichten gesorteerd op onderwerp nog eens afluisteren, en daardoor stijgt de amusementswaarde flink.
Een voorbeeld :

VVD minister Hans Hillen verplaatst een marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. Het werd te klein, Doorn ligt in Utrecht 200 km van de dichtstbijzijnde marineboot en Zeeland kent een vergrijzende bevolking en weinig werkgelegenheid.
Dus.
VVD wethouder Roy Pamboer van de Utrechtse Heuvelrug ziet allerlei obstakels die zijn minister kennelijk over het hoofd gezien heeft. Hoge kosten – in deze tijd van bezuinigingen – en een groot verlies aan werkgelegenheid.
De stoere taal over verhuizen die de VVD op landelijk niveau uitslaat is op plaatselijk niveau vervangen door een tranentrekkend betoog over gedwongen week-end relaties.

De conclusie is dat iedere bestuurder voor eigen parochie staat te preken en dat de helft van de werkelijkheid die niet zo goed uitkomt meestal onderbelicht blijft :
Als er één partij is die vindt dat je alles moet aanpakken, ook al moet je er voor verhuizen, is het wel de VVD.
Er komt helemaal geen werkgelegenheid naar Zeeland.
De geïnterviewde marinier uut Twente baalt dat hij nu zijn huisje weer moet verkopen. De meesten zullen zijn voorbeeld volgen : ze reizen gewoon achter hun werk aan. Misschien mag Zeeland wat kantinepersoneel, schoonmakers, secretaresses en chauffeurs leveren.

Als je geen familie hebt in Zeeland, en je werk is in Vlissingen, ga je waarschijnlijk in Zuid-Holland of Brabant wonen. Hetzelfde gebeurt als er een kantoor verplaatst wordt naar Groningen : alleen de NS en een paar uitzendbureau’s worden er beter van, terwijl hoogopgeleide mensen uit zulke steden vertrekken. Er wordt heel wat gefietst in Nederland, maar meestal in de vrije tijd. De gemiddelde Nederlander gaat met de auto of soms met de trein naar zijn werk.

Bestuurders maken voornamelijk lelijke werksteden met een druk verkeersnetwerk eromheen en daaromheen weer woonsteden waar niemand elkaar kent.
Het uiterlijk van de werksteden wordt bepaald door de huisstijl van de grote bedrijven die er gevestigd zijn.

 

Het uiterlijk van de woonsteden is : laagbouw met kleine tuintjes, overal hetzelfde. Parkeerplaatsen voor nog meer dezelfde auto’s. Winkelstraten met in het hele land dezelfde winkels : Kruidvat, Etos, Blokker, HEMA, Albert Heijn, Media Markt, 5 telefoonwinkels, een snackbar ( altijd knalgeel )
We hebben geen enkele bestuurder die kan of durft afdwingen dat een stad zijn eigen karakter houdt, dat werknemers in de buurt gezocht moeten worden en dat het uiterlijk van een gebouw in de omgeving moet passen.
Ik vind het een pervers systeem dat een gemeente er belang bij heeft zoveel mogelijk grote bedrijven binnen zijn grenzen te halen. Zogenaamd om de werkgelegenheid, maar in werkelijkheid voornamelijk om te verdienen aan grond en belastingen. Het zou niet mogelijk moeten zijn dat bedrijven gemeentes tegen elkaar uitspelen, omdat landelijke politici verzuimen om landelijke regels te maken die zoiets uitsluiten.

Posted

in

by

Comments

12 responses to “werken en wonen volgens de VVD”

  1. jan krosenbrink Avatar

    een bijzonder verhaal. Sinds kort is de VVD een partij die meer dan twaalf zetels in de tweede kamer heeft. De partijen die de laatste halve eeuw verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke ordening in Nederland, zijn vooral de PvdA en het CDA.

    Ik ben verder benieuwd naar welke werksteden je bedoelt die door bestuurders zijn geschapen met een druk wegennet eromheen en daaromheen weer woonsteden waar niemand elkaar kent. Kun je daar een voorbeeld van geven?

  2. Selma Avatar

    Het allerergste is dat niemand er iets aan kan doen.
    Het gebeurt, het is gebeurd, en het gaat gebeuren.
    De maatschappij is een zelfstandig opererende machine geworden
    die steeds meer mensen genereert,
    dus steeds meer woon-units (huizen kun je het niet meer noemen),
    steeds meer stenen tuinen,
    steeds meer auto’s, dus steeds meer asfalt,
    steeds meer winkels, steeds meer afvalplastic,
    steeds meer smakeloos van hetzelfde…

    Toch zijn er nog een paar zeldzame ‘behouden’ plaatsen.
    Niet in de vreselijke Randstad, ook niet AntonPiekVolendam,
    maar in Groningen, Drente en Friesland kun je nog wel stadjes en dorpjes vinden die gewoon zichzelf zijn gebleven, met nauwelijks nieuwbouw.
    Wel zijn ze in de vaart der volkeren (alle jongeren feestend naar de Randstad) vaak hun scholen, winkels, bushaltes etc. kwijtgeraakt.

  3. Nadia Avatar

    Zelfs in België zijn de winkelstraten net hetzelfde als in Nederland, met dezelfde winkelketens…

  4. beheerder Avatar
    beheerder

    @Jan Krosenbrink : Die woonsteden waar niemand elkaar kent noemt men ook wel vinexwijken en er zijn er een heleboel. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/nederland-regionaal/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2371-wm.htm

    Mijn stukje is opgebouwd uit 2 helften. Het inleidende deel stoelt op een specifiek voorbeeld waarin ik laat zien wat politici beweren en wat de werkelijkheid is.
    Het tweede deel vertelt wat er volgens mij zou moeten veranderen, en daar wordt geen specifieke partij in genoemd.

  5. beheerder Avatar
    beheerder

    @Selma :
    Iedereen wil een eigen plek, dus die nieuwbouw moet. Maar het hoeft niet altijd zo lelijk. Ik zie hier in Amsterdam slechte en goede voorbeelden. Volgens mij kunnen bestuurders meer doen dan ze nu doen. Als ze er voor ons zouden zijn, en niet voor hun partij, hun sponsors en hun verkiezing. Als je 2000 euro huur vraagt voor een klein winkeltje, en alles mag, wat verwacht je dan ? Dat iemand “bakker” op het raam schildert ?

  6. Selma Avatar

    Ik hou erg van België, daar hebben ze veel minder bouwregels, en kan iedereen z’n huis naar zijn zin maken.
    Hier heb je schoonheidscommissie waar architecten de dienst uitmaken,
    die per definitie slechte smaak lijken te hebben tegenwoordig,
    vaak kloontjes van Rem Koolhaas, waar we monsters als de Haagse en Utrechtse stationsbuurten aan ‘danken’.
    Hier bepaalt de architect altijd waar de tv staat in de woninkies, waar het bankstel, waar de wasmachine (als je niet rijk bent dan).
    En de maten worden bepaald door de winst die de investeerder wil maken: een deur of een plafond zal nooit hoger zijn dan het wettelijk bepaalde minimum, het aanrecht is standaard het goedkoopste wat Bruinzeel kan leveren etc.
    Goedkoop, smakeloos, megalomaan, dat is de Nederlandse massabouw.
    Ja, er zijn wat uitzonderinkjes, maar het blijft rommelen in de marge:
    een entree van siersteen, of behang van baksteen op het beton geplakt zodat huizen net echt gemetseld lijken.
    Zodra ik m’n aow krijg, vertrek ik naar een land waar wonen nog echt iets is van mensen zelf. Waar je een torentje op je dag kunt timmeren omdat je zin hebt om in het rond te kijken, of een veranda als en wanneer en zoals je wilt, of wat dan ook.
    Zonder dat er een gemeenteambtenaar met een bulldozer langskomt.

  7. beheerder Avatar
    beheerder

    Vrijheid om je eigen huis te bouwen is één ding, maar de omgeving kun je niet in je eentje maken. Het is ook niet alleen een kwestie van geld of overheidsbemoeienis. Hoe vaak zie je tijdens een vakantie geen prachtige dorpjes waar alles gewoon bij elkaar past, zonder dat er een wet of regel aan te pas gekomen is ? Waarom kunnen wij dat niet ?

  8. Selma Avatar

    Wij kunnen dat niet omdat
    a. Nederland het dichtstbevolkte land van de wereld is, of bijna.
    (In je eigen bos wonen, wat bomen omhakken en er een schuur van bouwen, zoals mijn broer in Finland, kan en mag hier niet)

    b. Nederland is zo overbevolkt omdat ‘regeren is vooruitzien’ een kreet is die geen enkele Nederlandse politicus, -ca begrijpt.
    Regeren is hier ad hoc impulsen volgen. En nooit sorry zeggen.
    Ik ben 42 jaar geleden, toen we 12 miljoen inwoners hadden, geëmigreerd naar Australië. Gesubsidieerd door de regering, die vond dat Nederland vol was. Tienduizenden vertrokken toen naar Australië, Nieuw-Zeeland, Canada.
    Kort daarna begonnen de Uylen, Kokken, Wiegels gastarbeiders te importeren, met in hun kielzog halve volksstammen.

    c. Iedereen het gewoon is gaan vinden dat mensen in hun uppie een huis bewonen dat vroeger ruim genoeg was voor een gezin met zes kinderen en een oma toe.
    (Dus móét er steeds voor elk mens dat erbij komt zo’n maathut gefabriekt worden)

    c. Omdat de goede smaak er in Delft (& zo) uitgeranseld wordt bij de architectuurstudenten door de megalomane koolhaasklonen.
    En architecten weinig méér kunnen dan pre-fab-catalogi doorbladeren met de hete adem van de winstmakers in hun nek.

    Ik ga echt weer emigreren. Het boek Nederland heb ik bijna uit.
    Ik woon hier lekker op het randje. De zee roept elke dag.

  9. jan krosenbrink Avatar

    @knutselsmurf: die vinexwijken ken ik wel, maar niet de werksteden met die verkeersinfrastructuur erom heen die door een plaatselijke bestuurder is bedacht.

    De verkeersinfrastructuur is door het kapitaal bedacht, of hun vertegenwoordigers (in dit geval in nederland niet door de vvd). De gemeente Rotterdam bijvoorbeeld moet bij het rijk bidden en smeken om een extra op of afrit op de Rotterdamse Ruit, want dat is nationale infrastructuur, en die heeft geen zin in plaatselijk verkeer van Overschie naar de Alexanderpolder.

    Het idee dat eerder dorpen vanzelf passend groeien is een romantisch idee, die groeiden onder ook heel strenge eisen, alleen die eisen gaan nu over een groter gebied. Zo groot dat Rotterdam nu moet bidden en smeken….

    Je ageert terecht tegen de beweeglijkheid van het kapitaal, net als die plaatselijke vvd-bestuurder
    Als tijdelijke oplossing is er het hutje op de hei in Lapland, met wat rendieren op de achtergrond

  10. beheerder Avatar
    beheerder

    @Jan Krosenbrink :
    Achter de comma heb je vast gelijk.
    Maar mijn punt is, dat het land van zijn bewoners is, en niet een “infrastructuur”.
    Politieke partijen hebben een bepaalde ideologie, en de VVD is aanhanger van vrijheid voor ondernemers, zoveel mogelijk marktwerking, verantwoordelijkheid voor het welzijn bij het individu leggen.
    Linkse partijen zijn als het goed is voorstander van een overheid die individuen beschermt tegen de graafmachines van de markt.
    Dat principes soms het onderspit delven tegen de harde realiteit betekent niet dat de uitgangspunten van politieke stromingen in werkelijkheid omgekeerd liggen.

    Lokale politiek en landelijke politiek botsen wel vaker. Bij die ringwegen is het punt dat elke op/afrit files veroorzaakt. Lokaal verkeer zou daarom over lokale wegen moeten rijden, maar dat kost geld en ruimte die door de gemeente opgehoest moet worden.

  11. Bezoeker Avatar
    Bezoeker

    Hillen is van het CDA, ook al ziet hij er uit als een VVD’ert.

    Zelf weet ik nog een heel gedoe te herinneren rond 1996 toen een groot marinedeel uit Den Helder naar Oegstgeest moest verhuizen. Later is dat omgekeerd gebeurd en zijn mensen uit Oegstgeest naar Den Helder verhuisd en sommigen zijn die 100 kilometer dagelijks gaan pendelen met kilometervergoeding.

    http://ximaar.wordpress.com

  12. beheerder Avatar
    beheerder

    Je hebt gelijk. Hij is rechts, maar lid van het CDA. Ik heb waarschijnlijk te snel gelezen bij de NOS, of het stond fout op hun site.

    En maar graaien uit de staatsruif…. Ze schamen zich ook helemaal niet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *