Zo kun je de migratie van web-log.nl naar een ander platform toch wel noemen.
Het is aan gebruikers nog wel te verkopen dat een website er 1 of 2 dagen uit ligt, zeker als het een gratis dienst is.
Gebruikers van VKblog waren hier aan gewend.
Maar 12 dagen is echt buiten alle proporties en er zijn ook een aantal betalende gebruikers.
Je kon het al een beetje zien aankomen, toen de eerste deadline niet gehaald werd.
Toen 1 maart 1 juni werd en uiteindelijk 21 augustus, zonder duidelijke reden.
Het kost geen half jaar om WordPress te leren kennen, een plugin te schrijven en een groep gebruikers te verhuizen, maar op het moment dat je beloftes gaat doen, moet je wel precies weten wat er moet gebeuren.
Op bovenstaande afbeelding zie je een testbericht. ( Hello World ! )
Wordpress maakt zo’n testbericht automatisch aan bij de installatie.
De 1-e reactie wordt ook automatisch gegenereerd.
Wat er interessant aan is, is de timestamp.
13 Juli was dus de datum dat WordPress geïnstalleerd werd op dat systeem.
Rijkelijk laat, als je op 1 maart had willen verhuizen.
Helemaal onbegrijpelijk is het dat het systeem sindsdien 2 weken heeft staan idlen, voordat admin ( dat is de default beheerders-naam ) er een reactie onder plaatste.
De hele site spreekt Engels. In WordPress kan alles vertaald worden. Er bestaat een volledig Nederlandstalige versie. Web-log.nl heeft een paar maanden geleden aangekondigd dat ze een eigen theme gingen maken. Dat kan, maar ik kan moeilijk geloven dat ze een Engelstalig theme maken en dan eind augustus nog niet klaar zijn met de vertaling. Ik denk dat dit een bestaand theme is, waar een eigen achtergrondje bij gebruikt is.
Ik ben ooit aanwezig geweest bij de migratie van de website van de Rabobank. 50 Man. ‘s-avonds om 23:00 beginnen. Veel tegenslagen. Klaar de volgende dag rond het middaguur. Terwijl de ploeg die gewerkt had ging slapen, nam de dagploeg het werk over. We zijn nu hier. Het draaiboek is gevolgd tot hier, op dit punt zijn we afgeweken van het draaiboek, omdat… Problemen op dit moment zijn…, …, …
Ik heb de indruk dat weblog.nl het allemaal met veel minder moet doen, zoals ervaren web-loggers ook bevestigen. 1 Persoon kan een single-user versie van WordPress binnen 5 minuten op een server zetten. De multi-site versie is een stuk ingewikkelder. Wil je zelf gaan programmeren, reken dan maar op vele weken full-time werk. Ik heb plugins gezien waar m.i. een half man-jaar werk in zat. Er zijn duizenden plugins….
Het mooie van open-source software is, dat je kan voortbouwen op dingen die anderen gemaakt hebben.
Maar dat betekent niet dat alles gratis vanzelf gaat, en mijn indruk is, dat men bij web-log.nl wel zo geredeneerd heeft. Gebrek aan mensen en middelen lijkt me dan ook de hoofdoorzaak van het falen.
Systeembeheerders moeten het vooral hebben van ervaring, snelheid en nauwkeurigheid. Veel routinewerk. Als je iets nieuws moet bouwen, heb je andere eigenschappen nodig. Inzicht en creativiteit vooral.
Zet een systeembeheerder naast een programmeur, laat ze allebei doen waar ze goed in zijn, en je krijgt iets goeds. Probeer geld te besparen door een van de 2 weg te laten, en alles duurt 3 keer zo lang.
Het nieuwe weblog.nl had als een kantoor moeten zijn dat maar 1 ding miste : bewoners. In werkelijkheid staan de gebruikers al dagen voor de deur, terwijl de metselaars nog op de steigers staan. Sterker nog : eigenlijk is alleen het bord op het dak klaar.
Er zijn meer signalen die er op wijzen dat de voorbereiding en de uitvoering van het project niet professioneel aangepakt zijn.
Weblog had afspraken gemaakt met zijn Amerikaanse provider. Die afspraken werden niet nagekomen; van het ene op het andere moment waren alle blogs niet meer te lezen.
Als een website down gaat voor onderhoud, kondig je dat van tevoren aan.
Op het moment dat de site onbereikbaar is, moet er een statische pagina getoond worden. Dat ging al meteen mis, en werd pas dagen later hersteld. Daarna kwam er een inderhaast opgetuigde helpdeskpagina, die een kopie van elke reactie stuurde naar de rss-feeds van alle bloggers. Het PuSH systeem van OBA werd overspoeld met updates. Na een aantal lange dagen werd een systeem getoond dat vrijwel af had moeten zijn, er hoefde immers alleen nog data geïmporteerd te worden en alles zou weer werken. Wat we echter zien is een systeem dat nog lang niet af is. Het is moeilijk te zien waar alle tijd aan besteed is. Waarschijnlijk aan het mogelijk maken van advertenties. WordPress heeft tal van mooie themes, maar het is geen commercieel CMS. Wil je advertenties integreren in je theme, en die advertenties ook goed kunnen beheren, dan zul je flink wat moeten sleutelen. De versie die ons nu getoond wordt heeft één zeer opvallend aspect : die knipperende advertentie.
De gebeurtenissen van de afgelopen dagen tonen ook aan dat er in de draaiboeken ( als die al gemaakt zijn ) geen rekening is gehouden met een faalscenario. Een draaiboek hoort zoiets wel te bevatten; je kan een programma of systeem nog zo goed testen, in de praktijk kan blijken dat het niet werkt, en dan moet je terug naar de situatie van voor de wijziging. En de datum waarop je het opnieuw gaat proberen hoort dan al vast te liggen. Het kan niet zo zijn dat essentiële spelers dan niet beschikbaar zijn. De beschikbaarheid van Typepad was essentieeel, dus de migratie had zeker een maand eerder gestart moeten worden, rekeninghoudend met eventuele tegenslagen.
Dit is niet het eerste of het laatste project in de automatisering dat volledig mislukt :
Minder dan de helft van alle ict-projecten is volledig succesvol. De invoering van crm-systemen is bijna nergens een succes. 4 procent van alle ict-projecten strandt volledig en 48 procent haalt zwaar gehavend de eindstreep.
Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/2019446/2379258/meer-dan-helft-ictprojecten-mislukt-panel.html#ixzz1WjyWahtJ
Leave a Reply