De titel is belangrijk.

Ik kreeg gisteren het verwijt dat “de titel nergens op sloeg”.
Onterecht, de titel dekte de inhoud voor 100%, maar hij had wel een zwakte :
je kon hem anders uitleggen dan de bedoeling was.
Toch vind ik het verwijt onterecht, want hij bijbehorende artikel vertelde precies welke betekenis de titel had.
Een titel kan niet te lang zijn, dus verduidelijken en nuanceren moet verderop.

title
Veel mensen onderschatten het belang van de titel.
Het is een aandachttrekker voor mensen, maar ze vergeten vaak dat het ook een aandachttrekker voor zoekmachines als Google is.
Door in de gaten te houden hoe zoekmachines bij je blog terecht komen, kun je ontdekken hoe belangrijk die titels zijn.
Zoekmachines gebruiken kunstmatige intelligentie.
Veel mensen denken dat zoekmachines dom zijn en plaatsen 20 tags, bijvoorbeeld : “reactie”, “reacties”, “reageren”.
Of “hert”, “hertje”, “hertjes”.
Of “enorm”, “groot”, “reusachtig”.
Dat heeft geen enkele zin.
Zoekmachines kennen alle verbuigingen van alle woorden en ze hebben ook een lijst met synoniemen, waarmee ze hun zoekopdracht automatisch vertalen.
Volgens mij worden tags door zoekmachines de laatste tijd veel minder belangrijk gevonden dan titels en inhoud.
Ik gebruik alleen nog maar tags als het woord of een synoniem ervan niet in mijn tekst voorkomt. Een zoekmachine is niet zo intelligent dat hij de strekking van je verhaal doorgrondt.
Als je titel exact gelijk is aan de zoekterm, heb je een gegarandeerde hit. ( alleen al daarom maak je hem niet te lang )
Categories zijn alleen van belang voor de inwendige organisatie van je blog. Een zoekmachine doet er niets mee.

Er zijn bedrijven die grof geld verdienen met adviezen voor mensen die graag gevonden willen worden. Dat heet SEO, search engine optimization.
Gewoon in je bezoekerslogs kijken en je gezond verstand gebruiken werkt net zo goed.
Ik doe dat altijd.
Het is ook een goede manier om je te wapenen tegen bots die proberen in te breken op je blog. Kijk wat ze doen, en frustreer het.

Zoekmachines gebruiken dezelfde techniek als OBA, om als eerste op de hoogte te zijn van nieuwe publicaties. Dat is de PuSH technologie. Heb je een zelf-gehost blog, zorg dan dat het die techniek ondersteunt.
En als je toch bezig bent, zorg dan dat mensen makkelijk kunnen reageren. 0 Spam en toch makkelijk reageren is mogelijk, ik heb daar al eerder over geschreven.

Als je een opiniestuk schrijft, heb je eigenlijk niet veel aan zoekmachines. Je kan beter zorgen dat je tekst helder en duidelijk is. Kijk er naar als een bezoeker met haast.
Gisteren zag ik na een verhaaltje over de PVV opeens mijn bezoekersaantallen exploderen. Dat betekent meestal dat een populaire website je gelinkt heeft. Dat was hier ook zo. Nujij heet dat ding. Ik scoorde een aardige waardering en dan krijg je veel bezoek. SEO technieken gaan je daar niet bij helpen, het gaat puur om de kwaliteit van je stukje.


Waar gaat het eigenlijk over ?

Read Offline:
This entry was posted in Wordpress. Bookmark the permalink.

3 Responses to De titel is belangrijk.

  1. j de kat says:

    “Toch vind ik het verwijt onterecht, want hij bijbehorende artikel vertelde precies welke betekenis de titel had.”

    Tja, ik ben er beroepshalve aan gewend geraakt dat de titel boven een verhaal de kern van het betoog aangeeft, niet andersom. Maar uiteraard heb je het volste recht op je eigen dichterlijke vrijheid.

  2. beheerder says:

    O ?
    Dan ben ik benieuwd naar je beroep. De krant is vaak het domein van de misleidende koppen. Mijn kop “bedoelde” dat de PVV het beste resultaat had gehaald in een wijk waar geen enkele “buitenlander” woont, maar je kon er ook in zien “hoe meer blanken, hoe meer PVV”. Wat er bedoeld werd, werd pas duidelijk als je het las.

  3. Frederique says:

    De krant is vooral van de sensatie. Hoe sensationeler de kop, hoe meer mensen lezen. Ook al gaat slechts 1 zinnetje van je verhaal over datgene van je kop…

Leave a Reply

Your email address will not be published.