Social Media

Een kennis wilde me iets laten lezen dat ze op internet gezien had, en stuurde me een linkje.
Je kent dat wel, je knipt het uit de adresbalk van je browser en plakt het in een mailtje.
Wat ze zich niet realiseerde, was dat ze ingelogd was bij LinkedIn.
Het internet wordt in toenemende mate aan het zicht onttrokken door bedrijven.

Als je social media zou moeten vergelijken met de echte wereld, dan zou OBA het Vondelpark zijn.
We zitten met z’n allen in het gras, we praten met elkaar, iedereen kan ons horen, maar dat is niet erg.
Een voorbijganger zou zomaar een opmerking kunnen maken over iets dat er gezegd werd.

Nu zijn er handige ondernemers die plekken op het internet hebben ingericht waar je niet zomaar kan komen.
Geen Vondelpark, maar een café.
En ze hebben veel reclame gemaakt en lekkere stoeltjes neergezet, zodat je geen natte kont krijgt.

Maar
Zeg je tegen je buurman dat je auto kuren krijgt en dat je op zoek bent naar een nieuwe, dan komt er opeens iemand bij jullie aan tafel zitten, en die haalt folders van Renault uit zijn tas.
Krijg nou wat, denk je. Waar komt die vent opeens vandaan ? Staat die hier de hele dag te luisteren ?
Die vent heet Google en hij betaalt de eigenaren van het café. ( wordpress.com, blogspot.com, punt.nl, weblog.nl, hyves.nl, … )

Of :
Je vrienden in het Vondelpark zijn wel gezellig, maar ze doen allemaal verschillende dingen. De een werkt bij een bank, de ander in de bibliotheek of in het ziekenhuis. Het zou leuk zijn als je een café had waar mensen komen die hetzelfde beroep hebben als jij.
Nou zo’n café is er.
LinkedIn.
Maar voor je naar binnen mag, moet je eerst lid worden. Ze moeten alles van je weten.
Dat is wel even wennen, als je regelmatig het Vondelpark in en uit loopt.
De informatie die je over jezelf afgeeft, is als het ware de prijs die je betaalt om om naar binnen te mogen. De informatie dat jij bij bedrijf X werkt in functie Y is goud waard voor adverteerders, daar kan cafébaas LinkedIn zijn hele zaak van volplanten met lekkere stoeltjes en hij kan zelfs gratis koffie uitdelen. ( LinkedIn, Facebook, schoolbank )

IK GA LIEVER NAAR HET VONDELPARK


Read Offline:

6 thoughts on “Social Media”

  1. Daar heb je gelijk in, maar het is op dit moment wel een beetje winderig en nat in het Vondelpark 🙂

  2. Heerlijk dat het bij OBA altijd zomer is!

    Weet jij hoe het zit met die exportbestanden van Weblog.nl?

  3. Heb je er meer last van als je een betalend lid bent van LinkedIn? Ik ben dat niet en doe er eigenlijk niet zoveel op. Ben dan ook niet zo’n fanatieke caféganger :-).

  4. Geen idee, ik betaal ook niet. Ik kom er ook nooit, maar ik kreeg een linkje. Dan moet je eerst inloggen, maar dan mag je er nog steeds niet bij, je moet eerst lid worden van een subgroepje, wat ik waarschijnlijk niet kan.
    LinkedIn is een informatieuitmelker.
    Daar heb ik een hekel aan.
    Ik moet erdoor altijd aan de dood van Aaron Swartz denken.

    Veel potentiële werkgevers proberen informatie over je te vinden op LinkedIn, maar ik heb weinig zin om die website te helpen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.