Een mislukt project

Zo kun je de migratie van web-log.nl naar een ander platform toch wel noemen.
Het is aan gebruikers nog wel te verkopen dat een website er 1 of 2 dagen uit ligt, zeker als het een gratis dienst is.
Gebruikers van VKblog waren hier aan gewend.
Maar 12 dagen is echt buiten alle proporties en er zijn ook een aantal betalende gebruikers.
Je kon het al een beetje zien aankomen, toen de eerste deadline niet gehaald werd.
Toen 1 maart 1 juni werd en uiteindelijk 21 augustus, zonder duidelijke reden.
Het kost geen half jaar om WordPress te leren kennen, een plugin te schrijven en een groep gebruikers te verhuizen, maar op het moment dat je beloftes gaat doen, moet je wel precies weten wat er moet gebeuren.

Op bovenstaande afbeelding zie je een testbericht. ( Hello World ! )
Wordpress maakt zo’n testbericht automatisch aan bij de installatie.
De 1-e reactie wordt ook automatisch gegenereerd.
Wat er interessant aan is, is de timestamp.
13 Juli was dus de datum dat WordPress geïnstalleerd werd op dat systeem.
Rijkelijk laat, als je op 1 maart had willen verhuizen.
Helemaal onbegrijpelijk is het dat het systeem sindsdien 2 weken heeft staan idlen, voordat admin ( dat is de default beheerders-naam ) er een reactie onder plaatste.
De hele site spreekt Engels. In WordPress kan alles vertaald worden. Er bestaat een volledig Nederlandstalige versie. Web-log.nl heeft een paar maanden geleden aangekondigd dat ze een eigen theme gingen maken. Dat kan, maar ik kan moeilijk geloven dat ze een Engelstalig theme maken en dan eind augustus nog niet klaar zijn met de vertaling. Ik denk dat dit een bestaand theme is, waar een eigen achtergrondje bij gebruikt is.

Ik ben ooit aanwezig geweest bij de migratie van de website van de Rabobank. 50 Man. ‘s-avonds om 23:00 beginnen. Veel tegenslagen. Klaar de volgende dag rond het middaguur. Terwijl de ploeg die gewerkt had ging slapen, nam de dagploeg het werk over. We zijn nu hier. Het draaiboek is gevolgd tot hier, op dit punt zijn we afgeweken van het draaiboek, omdat… Problemen op dit moment zijn…, …, …

Ik heb de indruk dat weblog.nl het allemaal met veel minder moet doen, zoals ervaren web-loggers ook bevestigen. 1 Persoon kan een single-user versie van WordPress binnen 5 minuten op een server zetten. De multi-site versie is een stuk ingewikkelder. Wil je zelf gaan programmeren, reken dan maar op vele weken full-time werk. Ik heb plugins gezien waar m.i. een half man-jaar werk in zat. Er zijn duizenden plugins….
Het mooie van open-source software is, dat je kan voortbouwen op dingen die anderen gemaakt hebben.
Maar dat betekent niet dat alles gratis vanzelf gaat, en mijn indruk is, dat men bij web-log.nl wel zo geredeneerd heeft. Gebrek aan mensen en middelen lijkt me dan ook de hoofdoorzaak van het falen.
Systeembeheerders moeten het vooral hebben van ervaring, snelheid en nauwkeurigheid. Veel routinewerk. Als je iets nieuws moet bouwen, heb je andere eigenschappen nodig. Inzicht en creativiteit vooral.
Zet een systeembeheerder naast een programmeur, laat ze allebei doen waar ze goed in zijn, en je krijgt iets goeds. Probeer geld te besparen door een van de 2 weg te laten, en alles duurt 3 keer zo lang.

Het nieuwe weblog.nl had als een kantoor moeten zijn dat maar 1 ding miste : bewoners. In werkelijkheid staan de gebruikers al dagen voor de deur, terwijl de metselaars nog op de steigers staan. Sterker nog : eigenlijk is alleen het bord op het dak klaar.
Er zijn meer signalen die er op wijzen dat de voorbereiding en de uitvoering van het project niet professioneel aangepakt zijn.
Weblog had afspraken gemaakt met zijn Amerikaanse provider. Die afspraken werden niet nagekomen; van het ene op het andere moment waren alle blogs niet meer te lezen.
Als een website down gaat voor onderhoud, kondig je dat van tevoren aan.

Op het moment dat de site onbereikbaar is, moet er een statische pagina getoond worden. Dat ging al meteen mis, en werd pas dagen later hersteld. Daarna kwam er een inderhaast opgetuigde helpdeskpagina, die een kopie van elke reactie stuurde naar de rss-feeds van alle bloggers. Het PuSH systeem van OBA werd overspoeld met updates. Na een aantal lange dagen werd een systeem getoond dat vrijwel af had moeten zijn, er hoefde immers alleen nog data geïmporteerd te worden en alles zou weer werken. Wat we echter zien is een systeem dat nog lang niet af is. Het is moeilijk te zien waar alle tijd aan besteed is. Waarschijnlijk aan het mogelijk maken van advertenties. WordPress heeft tal van mooie themes, maar het is geen commercieel CMS. Wil je advertenties integreren in je theme, en die advertenties ook goed kunnen beheren, dan zul je flink wat moeten sleutelen. De versie die ons nu getoond wordt heeft één zeer opvallend aspect : die knipperende advertentie.

De gebeurtenissen van de afgelopen dagen tonen ook aan dat er in de draaiboeken ( als die al gemaakt zijn ) geen rekening is gehouden met een faalscenario. Een draaiboek hoort zoiets wel te bevatten; je kan een programma of systeem nog zo goed testen, in de praktijk kan blijken dat het niet werkt, en dan moet je terug naar de situatie van voor de wijziging. En de datum waarop je het opnieuw gaat proberen hoort dan al vast te liggen. Het kan niet zo zijn dat essentiële spelers dan niet beschikbaar zijn. De beschikbaarheid van Typepad was essentieeel, dus de migratie had zeker een maand eerder gestart moeten worden, rekeninghoudend met eventuele tegenslagen.

Dit is niet het eerste of het laatste project in de automatisering dat volledig mislukt :

Minder dan de helft van alle ict-projecten is volledig succesvol. De invoering van crm-systemen is bijna nergens een succes. 4 procent van alle ict-projecten strandt volledig en 48 procent haalt zwaar gehavend de eindstreep.
Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/2019446/2379258/meer-dan-helft-ictprojecten-mislukt-panel.html#ixzz1WjyWahtJ

Read Offline:
This entry was posted in Wordpress and tagged , , , . Bookmark the permalink.

47 Responses to Een mislukt project

  1. Glaswerk says:

    Het blijft natuurlijk gissen wat er precies in de keuken van weblog/SD gaande is maar je geeft wel een aardig overzicht van welke ingrediënten, potten en pannen men (niet) aan het gebruiken is.

    Helemaal onbegrijpelijk is het dat het systeem sindsdien 2 weken heeft staan idlen

    Maar liefst 6 weken om precies te zijn.

  2. Fred van der Wal says:

    Ingewikkelde materie waar ik niets van snap
    maar begrijp hoe ingewikkeld het allemaal is

  3. knutselsmurf says:

    …. Maar liefst 6 weken om precies te zijn.
    Inderdaad, waarschijnlijk heb ik me vergist omdat het zo moeilijk voor te stellen is. Wat zijn ze in godsnaam aan het doen ?

  4. Inmiddels komen de eerste weblogs online. Vertaling is nog steeds niet geregeld. http://aukje.weblog.nl/
    Zullen de taalpuristen als een Egbert Bömers leuk vinden.

  5. lidy says:

    Triest dat de Volkskrant zo onverschillig staat t.a.v. de bloggers. Tegelijkertijd toont het waar die krant voor staat, namelijk onbetrouwbaarheid en wat een geluk dat jullie zo voortvarend te werk zijn gegaan.

  6. Ximaar says:

    Een duidelijk verhaal wat volgens mij behoorlijk juist is. Helaas zul je dat nooit precies te weten komen. De info komt maar van 1 enkele kant en de andere spelers Typepad of inghuurde krachten houden hun kaken op elkaar.

    Zelf vroeg ik me ook af waarom VKblog niet gewoon in de lucht is gebleven, maar dan zonder berheer of reageermogelijkheid. De Volkskrant zal echt niet om dat beetje serverruimte verlegen zijn geweest.

    En als je dat ‘zomaar’ dichtzetten van het VKblog eens optelt bij het ‘zomaar’ dichtzetten door ‘Typepad’, dan kan je ook tot een andere conclusie komen. Dwz door het dicht te zetten kunnen mensen geen volledige import draaien en zijn hun foto’s niet bereikbaar/ophaalbaar. Daarmee gijzel je eigenlijk de VKbloggers en Web-logbloggers totdat Weblog geheel gereed is met fotobestanden. Of er opzet in het spel is weet ik niet, zal je net zo min achter komen totdat een inhuurder uit de school klapt. Echt helpen zal het ze niet. De mensen die Webzonderminlog zat zijn kunnen na de migratie alsnog een volledige export en import draaien. Verwacht ook dat dat door een groot aantal zal worden uitgevoerd.

  7. knutselsmurf says:

    Een uitgeverij die probeert geld te verdienen aan gratis verkregen content. Met behulp van software die gemaakt is door mensen als Ina en ik. Maar ze geven ook iets terug : gratis hosting.

    Ik kijk er vooral naar met een automatiseringsbril. Wat gebruiken ze voor techniek, wat doen ze goed, wat doen ze fout ? Iedere leek kan zien dat hier van alles mis gaat.

    Afgelopen week lag hier de straat open, i.v.m. een probleem met de riolering. Wat je dan ziet, is hoe een goed project hoort te lopen. Het lijkt niet effiecient, van de 5 man staan er 4 met hun handen in hun zakken, maar degene die bezig is, gaat als een raket. Niemand maakt een beweging teveel, het is allemaal routine.

  8. beheerder says:

    @Ximaar :
    Google heeft met Blogspot ook geprobeerd zijn gebruikers te gijzelen. Het tool waarmee je je blogspot blog kan exporteren, is een particulier initiatief. Ik vind dat mensen zelf de baas moeten zijn over dingen die ze gemaakt hebben. Ik snap wel dat een webserver geld kost ( ik heb er zelf een ), en dat je dat op een of andere manier moet terugverdienen. VKblog en Sanoma digital staan beide voor dezelfde werkelijkheid. Ik denk dat VKblog te makkelijk met geld strooide en Sanoma te gierig is, en dat beide zullen falen.

  9. Grutte Pier says:

    Leuke analyse, maar jij weet net zo goed als ik, dat wanneer het eindresultaat er staat: het project geslaagd is……

    In alle projecten die ik heb meegemaakt (ook bij de Rabo) is dan ook nog nooit aan projectevaluatie gedaan. Hier hou ik wel een voorbehoud, bij de heeeeelllllllleeeeeeee grote weet ik dat niet echt. Meestal is het opluchting….

    Het beeld wat ik tot nu toe heb: redelijk amateuristisch maar met goede wil, onder de vlag van Sanoma Digital (een zekere CEO zal daar ook niet blij zijn, maar het ‘straalt’ niet af nog…. en dat is mazzel…).

    Ik denk wel dat er een migratieplan was/is. Maar dat dit links en rechts (te veel) was uitbesteed. En er ook wel afspraken waren… (mn. in tijd, resources, ed).

    En laat nu net de 1e steen ‘ompleuren’ (Typepad), en het hele ‘domino-effect’ is daar….. + een GIGO-fout uit het verleden….

    Vervolgens kan veel niet meer, afspraken over inzet van ‘mensen’, etc….. daar ga je….

    …. je gaat ‘extra’ inkopen’, en ik weet niet wat….. servers bijschakelen…..?!
    …. oeps, en de plaatjes kwamen ook niet mee…..

    Budget is al 2x overschreden intussen…..

    Want idd, alles was ‘freeware’….. (nu heeft men dat wel aardig ‘geknutseld’ geloof ik…)
    etc. En dit was toch niet….

    Kan nog wel even doorgaan. Dat het men het onderschat heeft geloof ik niet, gezien je voorbeeld (plaatje). Lijkt me eerder een reden voor uitstel tot nu toe. Maar men was toch niet klaar, en/omdat de noodzakelijke kennnis is ‘uitbesteed’….

    Mijn mening…

  10. Jezzebel says:

    ik lees je blogs graag
    heb er niet veel aan toe te voegen
    maar het geeft me wel beter idee
    wat er ‘aan de andere kant’ aan de hand is
    ik heb overigens wel vertrouwen
    ze komen terug online
    dat is het enige dat telt
    over een paar weken weet niemand het meer.
    .

  11. beheerder says:

    @Jezzebel :
    Terug online komen is het probleem niet.
    Toen ze 2 dagen uit de lucht waren schreef een meisje over haar blog, waarop ze een serie gestart was waarbij elke dat een stukje gepubliceerd werd. Het had haar veel moeite gekost een publiek op te bouwen. Die zie ik niet terugkomen of mensen aanraden naar weblog te komen. Het zal er om spannen of mensen web-log.nl aantrekkelijk genoeg vinden om te blijven. Ik denk dat weblog hiermee zijn kansen verspeeld heeft om ooit nog winstgevend te worden, en dat Sanoma over een jaar dezelde conclusie trekt als de mensen die uiteindelijk VKblog de nek omdraaiden.

  12. beheerder says:

    @Grutte :
    Wat is het doel van het project ?
    Het hoofd bieden aan een van buiten komende bedreiging van de continuiteit van de onderneming. Zo te zien aan de afmetingen van de nieuwe advertentie was een ander doel het opschroeven van de advertentie-inkomsten.
    Zijn ze daarin geslaagd ? Ik betwijfel het. Ik denk dat de extra inkomsten de uitgaven die gedaan zijn niet gaan goedmaken en dat de reputatie van web-log zodanig beschadigd is, dat ze de eerstkomende jaren niet meer gaan groeien of zelfs moeten stoppen.

  13. Grutte Pier says:

    Het doel was/is mn het bestendigen van de inkomsten, en wellicht wat meer in een nieuwe omgeving (reclame+). Daarnaast was er een urgente noodzaak ivm Typepad….

    Wat gisteren was, is vandaag vergeten….. 😉

    Wat dacht je dat Developer wilde? Alleen hij had geen basis….

    En de blogger, blogt gewoon door….

  14. beheerder says:

    Volgens mij wilde developer exact hetzelfde als weblog.nl, alleen dan met een ander bankrekeningnummer. En hij was minstens even geniaal.

    En de bloggers ?
    Misschien stappen ze niet over op een ander platform, maar houden ze helemaal op met bloggen. Als het een verslaving is geworden, ben je daar na 2 weken wel vanaf.

  15. Aline says:

    Na bijna 8 jaar bloggen, geef je niet zomaar iets op… heb gelukkig een backup, en niet al te veel foto’s bij weblog zelf staan, en alle plaatjes en foto’s nog op mijn pc staan… dus denk dat het met een paar dagen toch echt een eigen domein gaat worden… wat ik wel heel erg jammer ga vinden…

  16. beheerder says:

    Hee Aline !
    Wij kunnen van alles gissen, maar jij bent dus degene die de antwoorden weet.
    Waar je blog staat maakt geen fluit uit, maar het zijn de bezoekers die het vaak teveel moeite vinden om 1 keer extra te klikken. De meeste bloggers die voorheen bij VKblog zaten en nu ergens anders, zien in hun bezoekerstellers dat de aantallen gedecimeerd zijn, terwijl ze nog hetzelfde schrijven als een jaar geleden. Dat geldt geloof ik vooral voor diegenen die over politieke onderwerpen schreven, want daarin waren de bezoekers van VKblog het meest geïnteresseerd.

    Als je de link in de reactie van Ina volgt, kom je op wat een final test lijkt van weblog.
    Ik zie er geen aanleiding in om weblog.nl te verkiezen boven een van de 2 grote concurrenten. Die reclame vind ik echt irritant, ik kan niet tegen geknipper.

  17. Ximaar says:

    Net uitgerekend dat het nog maar 71 dagen gaat duren en daarna mogen natuurlijk nog de VKbloggers verhuizen. 🙂

  18. beheerder says:

    Dat hoeft niet meer, die kunnen overal heen, al maanden.
    Bijvoorbeeld deze :
    http://dirkpoot.is/blogger/
    is met een export vanuit het archief verhuisd, dus dat werkt ook.

  19. Aline says:

    Deze migratie is de slechtste ooit, zeker qua informatie stroom, in het begin heb ik overal om moeten vragen, duurde het veel te lang voor er eindelijk verteld werd wat de stappen waren, aan de hand daarvan werd voor mij gelijk duidelijk dat we het over dagen in plaats van uren hadden… Maar niemand werd uit deze waan gehaald, na goed lezen, had ik voor mezelf toen al door dat het wel eens om een paar weken zou gaan… gezien de eerste paar fasen niet doenlijk zijn in een paar uur…

    Dat ik zelf moet gaan vragen om een verhuisbericht, omdat er niets om mijn blog stond, dat ik daarna voor een negatieveling wordt uitgemaakt, moet ik over me heen laten gaan… sorry maar ik ben geen werknemer van Sanoma (en na deze wanprestatie wens ik het nimmer te worden, ook al verwijten mensen mij dat ik dat wel zou willen), dat ik niet zonder mijn blog zou kunnen is me ook al meerdere keren verweten… natuurlijk kan ik wel zonder, maar graag als het vrije wil is… zodat mijn lezers gewoon mijn blog kunnen vinden… en men gewoon mag reageren als men dat wil…

    Wat ik nu zie sinds gisteren, is een paar blogs van eigenaren die ik ken, en ik ben heel erg geschrokken… want dit ziet er niet uit als een product waar de laatste 10 maanden keihard aan gewerkt is… een drukke template, een knipperende reclame, geen zijkolom, geen archief, foto’s die niet meeverhuisd zijn (want die heeft typepad nog)… en dan nog maar te zwijgen over de snelheid waarmee bloggers online komen, die is om je voor te schamen…

    Na anderhalve week, geen enkel positief lichtje te zien, begin ik mij toch wel zorgen te maken, kom ik er achter dat ik van één blog vergeten ben een back up te maken (gelukkig kan ik alles wel terug vinden, ben gelukkig geen leek en weet waar ik zoeken moet)… en ga ik nu toch eens even kijken, wat ik nu wil, want zoiets als dit wil ik in de toekomst nimmer meer meemaken… om dat te voorkomen zal ik na bijna 8 jaar, web-log gaan verruilen voor iets anders… en zodra ik er uit ben laat ik het weten…

    Want het gaat een flinke klus worden, ondanks het back up bestand, 8 jaar bloggen, waarbij ik soms wel tot 10 logjes per dag maakte, zet je niet zomaar even om… mijn goede eigenschap “perfectionisme” is dan ook gelijk mijn slechtste, en het zal me zeker wat tijd kosten om het zo te maken, dat ik helemaal gelukkig ben…

  20. knutselsmurf says:

    Oeps.
    Dat is vernietigend commentaar voor iemand die er al 8 jaar zit. Ik heb dus niets teveel gezegd. Er wordt nog steeds druk gesleuteld aan het uiterlijk; het plaatje dat ik gisteren maakte ziet er vandaag heel anders uit. Dat verhaal over die import die zo traag gaat, is voor zover ik het kan beoordelen met mijn ervaring, een smoes om wat tijd te rekken. Die website is dus helemaal nog niet af. Geen idee hoe dat komt, misschien bleek pas heel laat dat ze een copyright hadden geschonden, of werkte wat ze bedacht hadden wel met een handvol gebruikers, maar niet met duizenden, misschien heeft een grote adverteerder zich teruggetrokken… Het is raden voor ons.

    Ik hoop dat ze zich aan de belofte houden dat je een exportbestand van je blog kan krijgen, dan kun je zonder veel problemen overstappen op een self-hosted blog. Dat heb ik gedaan bij wordpress.com Geen enkel probleem daar. Als ik dit allemaal een half jaar geleden geweten had, had ik voor web-log eenzelfde soort export-tool als voor VKblog kunnen schrijven. Ik denk dat Ina met OBA jullie ook wel zoveel mogelijk wil helpen, dit is precies het soort voorvallen waarvoor OBA is opgericht.

  21. Aline says:

    Dat er veel meer aan de hand is, lijkt mij wel duidelijk… ze moeten echt meer open kaart gaan spelen… want daar hebben we na anderhalve week wel recht op vind ik… denk dat ik maar voor een eigen url ga… want ben niet te beroerd om te betalen, heb altijd de prijzen bij web-log heel raar hoog gevonden… en dat ook steeds weer aangegeven…

    Ben dan ook blij dat ik mijn reclamevrij abonnement gelijk in november vorig jaar al gestopt ben, ander had ik nu een tegoed bij ze gehad… en dat ik naast die 1,50 euro per maand er niets verder heb in gestopt… ze gaan nu voor 15 euro per jaar reclamevrij aanbieden… maar als ik heb goed begreep blijven er dan nog steeds links op je pagina staan… die niet afkoopbaar zouden zijn… kortom ze weten daar echt niet wat ze willen, reclame vrij is bij mij alle reclame weg… want daar betaal je voor…

    Daarnaast vind ik dat ze de betalende bloggers anders moeten behandelen, en ik zie dat ze daarvoor geen enkele uitzondering maken, dus dan ben je als bedrijf dom bezig… betalende klanten gaan immers voor op gratis klanten… vind het voor deze mensen dan ook in en in triest dat zij de zelfde informatie krijgen (niets dus) als ons de gratis bloggers… en dat hun pagina’s er net zo verneukt uitzien…

    Dit was trouwens wel de eerste migratie, waarbij we zelf ons behang en verf moesten meenemen, want normaal werd dat mee verhuisd, maar daar zou geen tijd voor zijn… vond het al niet leuke dat ze het streepje eruit gingen halen, want dat is echt veel werk omdat allemaal goed om te zetten naar een blog zonder streepje… maar zag wel gelijk in dat ze ons daarmee online konden houden, en achter de schermen ons om konden zetten…

    Dat we op de laatste dag ook nog een nieuw logo voorgeschoteld kregen, was voor mij eigenlijk al iets waar ik het niet mee eens was… want het betekende gewoon dat ze afscheid gingen nemen van alles wat web-streepje-log was… en ik had toen al een hele nare smaak, maar ja ik was weer gelijk negatief, en kan niet tegen veranderen, dat laatste klopt… negatief, nee, ik vond het oude logo gewoon erg mooi, en het nieuwe logo kan ik nog niet echt aan wennen…

    Sorry, heb kennelijk even een uitlaat-plek nodig, maar ben het gewoon zo niet eens met wat er nu gebeurd, en ben het zat dat er zo over mij gepraat wordt… want ik ben niet blind, ik ben niet negatief, erger heb nog steeds goede hoop dat het wel goed komt, en dat laatste spreek ik steeds weer uit tegen andere bloggers, maar mijn vingers jeuken om te typen en mijn verhaal kwijt te kunnen… ben gewoon geschrokken van de blogs die ik tot nu toe zie, en wachten op een email die me nu al dagen beloofd wordt, lijkt op de spreekwoordelijke mus…

  22. Bart says:

    Aline
    Ja, het is inmiddels natuurlijk een fiasco zonder weerga…
    En het mooiste was weer, dat ook ik meteen voor alles en nog wat werd uitgemaakt, toen ik het waagde kritiek op deze falende migratie te hebben, de eerste dagen.
    Laatdunkend en bagatelliserend waren enkele reacties, ook in de trant van: wat weet jij er nou van, mannetje, zo gaat het echt altijd hoor, is heel normaal!

    Nou ja, die betweters moeten toch onderhand hun woorden maar inslikken…

    Sterkte ermee, ik weet nog goed hoe het voelde, bij de blamages bij ELKE VKblog reorganisatie of migratie…..

  23. Aline says:

    Hmm, grr, en nu kan stap 4 ook niet meer, het redirecten van alle links (zoals ons beloofd is), als je normaal op Aline21 zocht bij google dan vond je (tot gisteren dus) eerst mijn blog (mag ook wel stond er al 8 jaar) boven aan de pagina, deze is nu niet meer te vinden… ga ik specifiek zoeken op mijn blog dan vind ik die uiteraard wel, maar in het cache geheugen, blijkt dat alle blogs weg zijn, behalve de zijkolomitems… dus geen idee waar ze mee bezig zijn, maar dit is wederom iets negatiefs… 🙁

  24. knutselsmurf says:

    De ecosia zoekmachine heeft inmiddels de “wij zijn aan het migreren” pagina in de cache, dus daar heb je ook niks meer aan.

  25. knutselsmurf says:

    Ik zie geen veranderingen t.o.v. gisteren meer. Waarschijnlijk zit iedereen thuis van het week-end te genieten. Het is ook maar gewoon een baan.

  26. Ximaar says:

    @Beherende Knutselsmurf: Of ze zitten met z’n allen (circa 4’en) in een hutje op de hei om een exitstrategie te bedenken. 🙂

  27. Ximaar says:

    Zelfs de laatste huppelrat (die iederen muzikaal cookies op laat ruimen) is het zinkende schip aan het verlaten en heeft nu ook iets bij wordpress.com

  28. knutselsmurf says:

    tja, Melody is niet getrouwd met web-log, dus wat let haar. Het kost niks om daar een blog te beginnen, en zo kan ze mooi vergelijken. Misschien houdt ze het ook wel voor gezien, na deze week. Coen is natuurlijk ook maar gewoon een knecht van Sanoma. Wel met de luxe van een vaste baan, maar in ruil moet hij het smerige werk doen.

    Dat verhaal over die trage import moet je maar met een korreltje zou nemen. Het theme ( het stuk software dat ze zelf moesten maken om het er uniek uit te laten zien ) en de software om de oude blogs te importeren zijn gewoon nog steeds niet af en nu hopen ze dat het over een paar dagen wel af zal zijn. Ik duim voor ze.

  29. Ximaar says:

    Als je Melody tekeer zag gaan op hun help-forum dan leek ze wel wat meer dan getrouwd met Web-log. Eerder een soort Italiaanse godmoederfunctie.

    Coen is een idd een heel ander verhaal. Las net nog weer dat ie pas in 2009 als stagiair bij WL kwam en volgens mij ‘mocht’ hij deze klus trekken. Ik denk alleen dat ie te kort ervaring heeft met hoe ingehuurde mensen zich kunnen gedragen. Denk dat ie steeds achter de feiten aan blijft lopen en heb het ook met hem te doen.

  30. knutselsmurf says:

    Over hoe ingehuurde mensen zich kunnen gedragen hebben we misschien verschillende ideeen. Ik ben het zelf het grootste deel van mijn werkzame leven geweest. Over het algemeen zijn ingehuurde krachten beter gemotiveerd dan het vaste personeel. Ze willen die klus af hebben, en met een goede referentie naar de volgende klus.

  31. Ximaar says:

    @Knutselsmurf: De helft van mijn werkzame leven ben in ingehuurd geweest, waar onder de laatste 3 jaar daarvan. Met heel veel collega’s is echt niets aan de hand, maar je hoeft er maar 1 te treffen die er anders overdenkt. Zelf heb ik ook een tijd in GB gewerkt en daar hadden ze een zeer speciale manier om ‘om te gaan’ met ingeuurd personeel. Tot op het laatste moment werd ze verteld dat de klus nog een vervolgklus kende en dat zij daar voor in aanmerking kwamen. Dat was om ze gemotiveerd te houden. Op vrijdagmaddag 17 uur werd vervolgens de stekker er uit getrokken en stonden ze de ingehuurden zonder enig vervolg op straat. Die vervolg klus bestond ook niet.

    Omgekeerd ken ik enkele ingehuurde systeembeheerders die een hele grote overheidswerkgever in de tang hebben. Alles onder het motto van veiligheid. Het bedrijf kan niet functioneren als deze mensen er niet zijn En ze strijken dan ook al jaren een veel te hoge vergoeding op.

    Bij weblog hoeft dat allemaal niet het geval te zijn. Ingehuurd personeel moet je goed laten functioneren en ik vermoed dat dat o.m. de taak van Coen is. Kan best zijn dat ie het gewoon op dat gebied (ook?) laat afweten en dat de ingehuurden aan het freewheelen zijn geslagen.

    Alle smoezen die van WL komen ken ik van datzelfde overheidsbedrijf. Althans ze werden daar door een detacheerde geopperd en de leiding van dat overheidsbedrijf bracht het als feiten naar buiten. Hun intranet dat hij begeleide is zover ik weet nooit goed opgeleverd. Niemand kan er mee om gaan.

    Wat dat betreft kan je veel beter iets tegen een vastbedrag en met een sluitend contract uitbesteden. Maar ook dan moet je exact weten waar je als bedrijf aan begint. Bij WL was dat waarschijnlijk niet mogelijk.

    Natuurlijk is het allemaal giswerk. Maar de kromme manier van informeren doet mij dus aan een aantal klussen denken. En als het daaraan parallel blijft lopen, dan wordt uiteindelijk Coen als ‘messenger’ geoffert. Ik had de indruk dat dat bij de vorige migratie van WL ook zo is afgelopen. Van de mensen die aanvankelijk met functies op over.web-log.nl werden genoemd heb ik er de laatste 2 jaar niet een meer gezien.

  32. @ Ximaar : IDD de kromme manier van redeneren, de laatste update is daar een schoolvoorbeeld van, lijkt er meer en meer op dat Coen, als projectleider( mijn aanname) de regie kwijt is en wellicht ook het overzicht kwijt is.

    Op 31/8 zei Coen :

    : 31 augustus : 10.15 uur:
    Het proces is gestart. Jullie kunnen een e-mail verwachten. Als die e-mail is ontvangen en de weblogs zijn zichtbaar maar jij kunt niet inloggen in je eigen weblogbeheer, laat het dan aub weten!

    Op 1 september is ‘s avonds laat extra capaciteit bijgezet.

    Vanmiddag:

    Sep-03 om 13:02 zegt Coen:
    Op dit moment zijn 88% van de weblogberichten in de database geladen. Het bijvoegen van extra servercapaciteit heeft ertoe geleid dat wij nu een progressie van 5% (19.000 – 20.000 weblogs) per dag kunnen maken.

    88% zou zo’n 350.000 blogs zijn. Bij volledige capaciteit heeft het dat volgens Coen 17,5 dagen geduurd.

    Andersom 22% zo’n 88000 blogs zou op volledige capaciteit minstens 4 dagen in beslag nemen.

    Ergens klopt er iets niet. 😉

  33. knutselsmurf says:

    Ja, de opzegtermijnen voor externen zijn vrij kort, ook in Nederland, en ook hier kennen we het begrip “uurtje-factuurtje”, maar toch is naar mijn ervaring “de Nederlander” een loyale werknemer. Je moet oppassen dat je je eigen ervaringen niet gaat projecteren op een situatie die je niet kent. Misschien heeft Sanoma wel een raamovereenkomst met een bedrijf uit India, en hebben ze voor nu.nl een andere kwaliteit afgesproken dan voor web-log.nl.

  34. knutselsmurf says:

    Ik hecht geen enkele waarde aan die verhalen over het importeren van blogs.
    Wetende hoe WordPress werkt, kun je content helemaal los zien van de manier waarop het gepresenteerd wordt. En omdat ze kennelijk ook al over een backup beschikten tot 24 mei, hadden ze dus, als alles gewerkt had, op dit moment een werkend blog kunnen laten zien. Ik zie in alle mededelingen van Coen slechts pogingen om nog wat tijd te winnen voor de ontwikkelaars, die er kennelijk maar niet in slagen wordpress aan te passen aan wat Sanoma wil.
    En dat is wat je ook steeds ziet, een paar testberichten en een hoop geknoei, omdat de vertalingen van het “eigen theme” nog niet klaar zijn.

  35. Grutte Pier says:

    Het is idd triest dat je knoeiwerk kan zien…… een blogger die als admin te boek staat (ok eigen stukje dan, maar toch….).

    Voor de rest herken ik veel hierboven….. 😉

    Optimisme zonder goede reden is nergens goed voor, dit geldt even zeer voor pessimisme…..

  36. knutselsmurf says:

    Bij de multisite versie van WordPress is er boven de administrator nog een network admininistrator. Admin mag niet zoveel, wel wisselen van theme, maar geen nieuwe themes installeren, en hetzelfde geldt voor plugins. De situatie is niet anders dan die van iemand die van VKblog overstapt naar wordpress.com.
    Zo iemand kan meteen bloggen, en hoeft niet te wachten tot OBA klaar is met het importeren van zijn oude blogjes. De enige reden dat dat bij weblog anders is, kan zijn dat het blog zelf nog niet klaar is. Zodanig niet klaar, dat ze er nog geen gebruikers op willen hebben. En dat na een half jaar sleutelen.

  37. Grutte Pier says:

    Dat laaste dus…… (1 na laatste zin….)

  38. Leo says:

    Ook ik ben het slachtoffer van dit gedoe geworden. Na ruim vijf jaar weblog.nl en een vorig jaar al volkomen mislukte migratie binnen Typepad waarbij ook alles mis ging wat je maar kon bedenken, zijn we nu dertien dagen weblogloos. Is dat erg? Ach, niemand eet er een boterham meer of minder om. Maar mij valt op dat de communicatie stroef zo niet verkeerd verloopt. Juist vandaag was er weer een voorbeeld van een helpdeskdame die zich zo verheven voelt boven haar collega-bloggers dat ze die azijnpisserig in een hoek zet als onmondige kinderen. Kinderen die maar lastig zijn en zeuren om hun speelgoed. En datspeelgoed niet eens goed benutten ook nog. Het heeft heel veel stof doen opwaaien, temeer toen bleek dat zij haar reactieveld niet open wilde stellen voor kritische antwoorden op haar uiterst vervelende stuk voor ruim 380.000 klanten van die toko. Ik heb heel wat mails, FB-reacties en twitters gehad en werd er zelfs over gebeld. De dame in kwestie kwam al eerder in aanvaring met veel bloggers, ze is niet klantvriendelijk genoeg en al helemaal niet stressbestendig. Kritiek moet kunnen toch, na DERTIEN dagen? Dat er iets is mis gegaan snapt iedere boterletter, zelfs digibeten. Dat er hard wordt gewerkt door Coen en zijn team ook. Maar dat neemt frustraties echt niet weg. Die blijven bestaan. Zeker als je dit twee keer in twaalf maanden moet meemaken. Intussen maar een eigen WordPress-account aangemaakt en een weblog opgezet dat nog geen geschiedenis kent maar in ieder geval functioneert…..je moet toch wat als domme klant…

  39. knutselsmurf says:

    @Leo :
    Ik moet me sterk vergissen, als er werkelijk zoveel klanten zijn.
    Ik denk dat het gaat om 380.000 posts.
    In dat geval zouden ze iets groter zijn dan VKblog was. VKblog bestond sinds 2005 en het aantal posts lag iets boven de 200.000
    Bij elkaar getypt door een kleine 8.000 bloggers.
    Als je keek naar het aantal mensen dat in de laatste maand een bijdrage geschreven had, dan kwam je aan slechts enkele honderden.

    Zelfs professionals lukt het bij een crisis niet om beleefd te blijven. Ze schieten steeds meer in de verdediging, tot ze zelfs bij een volkomen terechte en proportionele kritische opmerking overreageren. Weblog.nl heeft geen professionele helpdesk; wat ik begrijp, is dat het semi-vrijwilligers zijn die de moeilijke vragen doorschuiven naar Coen. “Is dat kutsysteem nou nog niet klaar !!” is geen moeilijke vraag.

  40. Aline says:

    De laatste migratie, die waarbij jij, Leo, 4 van je logs kwijt raakte, en ik ken nog iemand die haar blog helemaal niet meer terug kreeg… er viel niet meer op in te loggen, en ze weten nog immer niet wat er toen fout ging…

    We kregen toen ook nog problemen met het inloggen zelf, dat bleek opeens hoofdletter gevoelig te zijn, zo ontstonden er +1 weblogs, die zelfde logs blijken nu nog hier en daar op te duiken, tijdens deze migratie… kortom van migreren krijgen wij zo langzamerhand een nare smaak in de mond…

    Van de ongeveer 80 web-logs die ik volg (volg nog meer andere bloggers) kan ik tot op heden maar 3 weblogs online zien, dus bij die laatste paar procent die nog live moet gaan, zitten kennelijk alle actieve bloggers die ik ken en mijn eigen 2 logs… dus we wachten nog steeds op een email… die kennelijk behoorlijk vertraagd is…

  41. Aline says:

    @ Knutselsmurf, dat aantal bloggers zal toch wel kloppen? anders duurt het helemaal lang… Zijn er vrij veel niet actief van, of tijdelijke logs… en de meeste bloggers hebben meer dan één blog… een heel stel beheren er een stuk of 10… (ik had er vroeger ook een stuk of 13)… heb er nu nog 2, waarvan 1 heel productief, maar dat zal je wel gemerkt hebben… de andere ben ik aan het overhevelen, en is in 2010 al ergens gestopt…

  42. knutselsmurf says:

    @Aline :
    Meerdere blogs bij 1 gebruiker was ook bij de Volkskrant niet zeldzaam. Als 380.000 inderdaad het aantal blogs was, en niet het aantal posts, is weblog.nl bijna 2 keer zo groot als wordpress.com, terwijl dat een van de grootste is. Blogspot is nog groter.
    Dat zou knap zijn, voor een klein land als Nederland. Ik geloof het niet.
    Er is een foto waar het hele wordpress.com team op staat. Een man of 30, schat ik.
    Blogspot, TypePad en WordPress hebben alle 3 zelf hun CMS geschreven, waarbij WordPress het als enige gedoneerd heeft als open source.

  43. Leo says:

    De aantallen die ik telkens op het www lees gaan altijd over weblogs en niet over postings. Ik heb op basis daarvan nog wel enig respect kunnen opbrengen voor die langer durende migratie. Maar als dit het aantal postings zou zijn komt je toch terecht bij een relatie kleine organisatie. En zouden de winst/verliescijfers wat meer in perspectief komen. Kortom, het is allemaal vrij vaag wat er zich afspeelt. IK ben voorlopig maar even uitgeweken ook.

  44. Leo says:

    En voor hen die lijntje nog steeds volgen; het is nu 16 september, en nog steeds, bijna ene maand na de zgn. probleemloze migratie, staat het hele spul offline……Ik bedoel maar…Wie heeft er nu gelijk gekregen, de kritische voorbeschouwers of de mensen die er maar in bleven geloven, no matter what!? Ik vrees toch de eersten…….

  45. elly says:

    en nog steeds is het knudde, niet kunnen inloggen, niemand die reageert, je kunt je weblog ( wat er niet meer uitziet) niet verwijderen, reacties kan je niet modereren ( want je kunt niet inloggen) Ik begrijp niet dat ze zo goed wegkomen in de pers….het is stil, weblog wordt weglog

  46. beheerder says:

    Ik denk ook dat weblog zonder budget nog wat mag aanmodderen van Sanoma, maar dat men er al voor deze migratie geen brood meer in zag.

    Dat goed wegkomen in de pers heeft waarschijnlijk met collegialiteit te maken. Sanoma is ook een uitgever, en de automatiseringsbladen in Nederland zijn allemaal van VNU, een andere uitgever. Die gaan elkaar niet beschadigen. De uitgever van de Volkskrant en zo al helemaal niet, want die hadden een deal met Sanoma. Verder is het voor een krant ook niet schokkend genoeg. Er gebeuren ergere dingen in de wereld, en bloggers hebben ze nog nooit serieus genomen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.