Publish, Publish, Publish, Publish….

Een aantal mensen heeft duidelijk een trauma opgelopen door het krakkemikkige VKblog CMS.
Had je net een heel verhaal geschreven, drukte je op “Publish” en weg was het…
Of er gebeurde ogenschijnlijk helemaal niets, maar als je nog een keer op “Publish” drukte had je 2 posts.
Sommige mensen viel het niet eens op, maar bij het omzetten van de VKblogs naar WordPress formaat heb ik me vaak afgevraagd waar die dubbelen toch vandaan kwamen.
Wordpress software is ook bepaald niet vrij van fouten, en er zit natuurlijk nog een internet tussen jou en je werk, maar over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken over het verlies van werk. WordPress slaat je werk om de paar minuten automatisch op als “draft”. Als je het niet helemaal vertrouwt, kun je zelf ook nog op de “Save Draft” knop drukken.
Wordpress slaat je werk op in een database, op precies dezelfde plaats als waar hij het later weer vandaan haalt om het aan je lezers te tonen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de hele wereld je half afgemaakte blog vol spel- en stijlfouten te zien krijgt.
Wordpress houdt daar rekening mee. De WYSIWYG editor is helaas niet altijd zo WYSIWYG als je graag zou willen. Soms blijkt de definitieve layout heel anders te zijn dan je in de editor zag. Daarom is er ook een “Preview” knop. Die toont je werk zoals de hele wereld het straks ziet, met het verschil dat alleen de maker het kan zien.
Nu we werken met PuSH, zie ik hoe vaak mensen die “Publish” knop gebruiken. Elke keer als iemand “Publish” gebruikt, gaat er een berichtje de wereld rond. OBA wordt geinformeerd, Google ook. De reden dat ik dit schrijf, is dat het bijzonder irritant is. OBA doet nog niet aan updates. Wat je in eerste instantie publiceert, is wat er automatisch op de voorpagina gezet wordt. Soms is dat ronduit rotzooi, die iemand dan weer met de hand moet corrigeren.Elke voorlopige versie moet door de server weer nageplozen en opgeslagen worden. Het kan immers ook een nieuw bericht zijn.

Als je alleen maar een hamer hebt, lijkt elk probleem op een spijker. Ik adviseer om eens goed in de gereedschapskist van je blogsoftware te kijken.

Read Offline:
This entry was posted in Wordpress and tagged , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Publish, Publish, Publish, Publish….

  1. Aad Verbaast says:

    == Soms blijkt de definitieve layout heel anders te zijn dan je in de editor zag. ==
    Soms?
    Altijd. Onbegrijpelijk.

    Pleidooi voor de preview functie begrijp ik. Duidelijk. En nuttig.
    Titel had dan ook “preview, preview, preview” kunnen zijn.

  2. Voor degenen die wat meer kaas hebben gegeten van de HTML-codes, is het geen overbodige luxe om bij afwijkende layout, de codes even na te kijken. Soms komt het voor dat voor één weergave meerdere codes staan, dankzij het meermalen wijzigen van de layout. Daar heb ik zelf al genoeg ervaring mee opgedaan, door schade en schande 😉
    Overigens is het ook geen verkeerd idee om in plaats van direct te publiceren, een later tijdstip op te geven. Dan is er nog wat tijd om de fouten weg te strijken. 🙂

  3. beheerder says:

    Altijd eerst preview en dan pas publish. Bij de Volkskrant moest je het zo doen als Adriano beschrijft, maar WordPress heeft betere opties.

  4. Beukmans says:

    Het is maar goed dat ik de plug-in niet heb geïnstalleerd, ben ook zo’n knoeier 😳

  5. lidy says:

    Ik zal er in het vervolg beter op letten 🙂

  6. knutselsmurf says:

    Fouten die je pas na publicatie ziet, moet je natuurlijk gewoon herstellen. Mijn punt is, dat veel mensen op “publish” klikken, als het bericht helemaal nog niet af is. En dat 10 keer achter elkaar. Als eentje het doet, is het niet erg, maar als iedereen elk bericht 10 keer publiceert, lopen er dingen in het honderd.

  7. rikus says:

    Ik heb er geen last mee. Ik maak door min handicap eerst alles in een tekst programma waar ik alle mogelijkheden en editors aanwezig heb
    Ik plaatst het dan in 1 keer

  8. Blewbird says:

    Zoals Rikus. Ik maak eerst platte tekst met Wordpad. Is handig, want die kun je ook bewaren. Ook handig als je iets (hoeft niet veel) van HTML weet, zodat je de wysiwyg niet hoeft te gebruiken.

  9. Xiwel says:

    Toen webminlog overstapte op het huidige TypePad ging dat ook verre van vlekkeloos. Net als met veel WP-materiaal zit je feitelijk te editten in California en tijdens Amerikaanse kantooruren kan dat wel eens traag zijn. Ik heb toen besloten om hun trage wysiwyg-editor gedag te zeggen. Dwz ik vind html vrij eenvoudig en soms makkelijker te leren dan het speuren in hun wysiwyg-editor naar een tabel-optie.

    Tik dus sinds een jaar of 5 alles in kladblok, inclussief de paar wenselijke html-paragraph-tags. Die kladblok-bestanden laat ik ook op m’n PC. Als ik er tevreden over ben dan plak ik het in de veel eenvoudigere html-editor en kijk ik op voorbeeld of het er uit ziet als verwacht (meestal in 1 x goed) en klik dan op publiceren.

    Zo nodig sleep ik voor die tijd nog een fotootje over, die in het blogbericht getoond wordt op een manier zoals ik het wil en niet zoals de editor van webminlog het mij door de strot wil drukken.

    Ben benieuwd of ik die vrijheid ook bij de WP-versie van webminlog ga krijgen. Weet nu al dat ik aardig wat kwijt ga raken, zoals eigen javascripts. Zal dus even wennen worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published.